Gaming Corner

Pelaamiseen

Uutiset

Arvostelut

Uutisia

Osallistu arvontaan ja voita liput Vaasassa tapahtumaan Elisa Esports Nordic Championship tapahtumaan

GamingCorner pelaajan paidat Shopsterista

Pelikulttuurin kehitys

Digitaaliset pelit ovat viime vuosikymmeninä nousseet valtavirran viihteeksi ja ovat nykyään osa monen ihmisen arkea. Ne ovat kehittyneet yksinkertaisista arcade-peleistä monimutkaisiin verkkopeleihin ja virtuaalitodellisuuteen. Nykypäivän pelit eivät ole vain yksilöllistä viihdettä; ne ovat sosiaalisia alustoja, joilla ihmiset voivat kohdata ja interaktoida toistensa kanssa.

Tämä kehitys on tuonut mukanaan myös uusia mahdollisuuksia ja haasteita. Esimerkiksi eSports, eli elektroninen urheilu, on nykyään miljardiluokan bisnes, joka vetää puoleensa miljoonia katsojia. Toisaalta digipeleihin liittyy myös huolia, kuten pelaamiseen liittyvä addiktio ja digipelien mahdolliset vaikutukset lasten ja nuorten kehitykseen.


Peliarvosteluja

Assassins Creed 2025

Peliarvostelu: Assassin’s Creed Shadows – alkuvuoden Playstation-suosikki suomalaisten pelaajien keskuudessa

Alkuvuosi 2025 on tuonut mukanaan joukon odotettuja pelijulkaisuja, mutta yksi nimike on noussut erityisesti suomalaisten Playstation-pelaajien suosioon: Assassin’s Creed Shadows. Ubisoftin uusin lisäys suosittuun pelisarjaan vie pelaajat feodaaliajan Japaniin, tarjoten kiehtovan yhdistelmän historiaa, toimintaa ja seikkailua.​

Hogwarts Legacy – Maaginen seikkailu, joka kiehtoo potterheadit

Harry Potter -fanien odotettu peli, Hogwarts Legacy, on vihdoin saapunut pelimarkkinoille, ja se on herättänyt valtavan mielenkiinnon sekä kriitikoiden että pelaajien keskuudessa. Pelin tarjoama mahdollisuus sukeltaa syvälle J.K. Rowlingin luomaan maagiseen maailmaan on ollut monen unelma jo vuosikymmenien ajan. Tässä arvostelussa käymme läpi pelin vahvuudet, heikkoudet ja sen, miten se onnistuu tuomaan uuden ulottuvuuden tunnetuksi tulleeseen tarinaan.

Arvostelussa Call of Duty: Warzone

Call of Duty: Warzone on yksi merkittävimmistä ilmiöistä modernissa pelimaailmassa. Tämä ilmainen battle royale -peli julkaistiin ensimmäisen kerran maaliskuussa 2020 osana Call of Duty: Modern Warfare -peliä, ja se saavutti nopeasti valtavan suosion pelaajien keskuudessa. Warzone tarjoaa intensiivisiä moninpelikokemuksia, joissa jopa 150 pelaajaa kilpailee selviytymisestä laajalla kartalla. Pelin suosio johti sen jatko-osan, Call of Duty: Warzone 2.0:n, julkaisuun marraskuussa 2022, joka toi mukanaan uusia ominaisuuksia ja parannuksia.

Pelialustojen monimuotoisuus

Digipelien pelaamiseen käytettävät alustat ovat monimuotoistuneet vuosien varrella. Aikaisemmin pelit olivat pääasiassa tietokoneilla tai pelikonsoleilla pelattavia, mutta nykyään mobiililaitteet ovat yhä suositumpi vaihtoehto. Mobiilipelit ovat helposti saavutettavissa ja usein ilmaisia, mikä tekee niistä houkuttelevan vaihtoehdon monille pelaajille.

Myös pilvipalveluiden yleistyminen on tuonut uusia mahdollisuuksia. Pilvipalveluiden avulla pelit voidaan suoratoistaa suoraan käyttäjän laitteelle ilman, että peliä tarvitsee erikseen ladata tai asentaa. Tämä mahdollistaa entistä saumattomamman pelikokemuksen ja laajentaa pelien saatavuutta eri laitteille.

Pelien monipuoliset genrejä

Digipelien genrejä on monenlaisia, ja ne tarjoavat erilaisia kokemuksia erilaisille pelaajille. On olemassa toimintapelejä, strategiapelejä, roolipelejä, simulaatioita, ja paljon muuta. Jokainen genre tarjoaa omanlaisensa haasteen ja elämyksen pelaajille.

Toisaalta pelien genret voivat myös yhdistyä ja luoda uusia, innovatiivisia pelikokemuksia. Esimerkiksi ”battle royale” -pelit yhdistävät toimintapelin ja selviytymispelin elementit. Monet pelit sisältävät myös tarinallisia elementtejä, jotka rikastuttavat pelikokemusta ja tekevät siitä monimuotoisemman.


Yhteisöllisyys ja pelaamisen sosiaaliset aspektit

Pelaaminen ei ole enää vain yksilöllistä ajanvietettä; se on yhä enenevässä määrin sosiaalinen tapahtuma. Monet digipelit ovat moninpeliä, jossa pelaajat voivat kilpailla tai tehdä yhteistyötä toistensa kanssa. Esimerkiksi MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) -pelit luovat virtuaalisia maailmoja, joissa tuhannet pelaajat voivat kohdata ja interaktoida keskenään.

Lisäksi somekanavat, foorumit ja peliyhteisöjen omat alustat tarjoavat mahdollisuuden keskustella peleistä, jakaa vinkkejä ja luoda ystävyyssuhteita. Monet pelaajat seuraavat myös suosittuja pelistriimaajia ja pelivloggaajia, jotka tuottavat sisältöä eri peleistä ja pelikulttuurista.

Pelien taloudellinen vaikutus

Tärkeimmät taloudelliset näkökulmat:

  • Pelien myynti: Uusien pelien julkaisut voivat tuottaa satoja miljoonia euroja tulosta.
  • Mikromaksut: Monet pelit tarjoavat sisäisiä ostoksia, jotka voivat olla merkittävä tulonlähde.
  • eSports: Elektroninen urheilu on tuonut pelialalle uuden, merkittävän tulonlähteen.
  • Mainonta: Pelialustat ovat myös alustoja mainostajille, erityisesti mobiilipelien kohdalla.

Pelien tuottamat tulot eivät rajoitu pelkästään pelien myyntiin. Monet pelit toimivat freemium-mallilla, jossa peruspeli on ilmainen, mutta pelaajat voivat tehdä mikromaksuja saadakseen etuja tai esteettisiä lisäyksiä peliin. Myös eSports-tapahtumat ja pelisisältöjen striimaus ovat merkittäviä tulonlähteitä.

Pelaamisen terveysnäkökulmat

Pelaaminen on monelle ihmiselle mukava ja palkitseva harrastus, mutta siinä on myös terveydellisiä riskejä. Esimerkiksi peliriippuvuus on noussut esiin yhä useammin keskusteluissa ja tutkimuksissa. Pelaamiseen liittyvä addiktio voi vaikuttaa negatiivisesti sekä fyysiseen että henkiseen terveyteen.

Toisaalta, pelit voivat myös olla hyödyllisiä esimerkiksi motoristen taitojen kehittämisessä, ongelmanratkaisukyvyssä ja tiimityössä. Joissakin tapauksissa pelejä on jopa käytetty terapeuttisessa yhteydessä, esimerkiksi auttamaan potilaita käsittelemään traumaattisia kokemuksia tai kehittämään sosiaalisia taitoja.

Pelialan tulevaisuus

Teknologian kehittyessä digipelit tulevat jatkamaan muutosta ja innovointia. Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR) ovat esimerkkejä teknologioista, jotka saattavat mullistaa pelikokemuksen lähitulevaisuudessa. Näiden teknologioiden avulla voidaan luoda entistä immersiivisempiä ja elämyksellisempiä pelejä.

Ympäristö- ja eettiset kysymykset saattavat myös vaikuttaa pelialaan tulevaisuudessa. Esimerkiksi pelien energiankulutus ja hiilijalanjälki ovat asioita, joita yhä useammat kuluttajat ja yritykset alkavat pohtia. Tulevaisuudessa voimme nähdä yhä enemmän ”vihreitä” pelialustoja ja kestävämpiä pelikokemuksia.

Peliuutuudet

Lost in Random: The Eternal Die – uusi luku synkän satumaailman tarinassa

Lost in Random: The Eternal Die – uusi luku synkän satumaailman tarinassa

Pelaajat astuvat Aleksandran, entisen Randomin kuningattaren, saappaisiin. Aleksandra on vangittu mystiseen Mustaan Noppaan yhdessä kumppaninsa Fortunen kanssa. Heidän on taisteltava tiensä ulos tästä painajaismaisesta maailmasta, jossa Mare the Knight hallitsee.
Restless Ruins

Into the Restless Ruins: skotlantilainen kansantarusto kohtaa korttipohjaisen luolaseikkailun

Ant Workshopin ja Wales Interactiven yhteistyönä syntynyt Into the Restless Ruins on nyt saatavilla PlayStation 5:lle, Xbox Series X|S:lle, Nintendo Switchille ja PC:lle. Peli yhdistää roguelike-, deckbuilder- ja dungeon crawler -elementit ainutlaatuisella tavalla, jossa pelaaja rakentaa oman luolastonsa korttipakan avulla ja taistelee sen läpi automaattisesti etenevissä taisteluissa. Pelin julkaisu tapahtui 15. toukokuuta 2025, ja se on saanut positiivista huomiota erityisesti innovatiivisesta pelimekaniikastaan .
Sonic Wings Reunion palaa

Sonic Wings Reunion palaa: klassikkosarja saa uuden elämän Switchillä ja PlayStationilla

Shoot ’em up -pelien ystäville on luvassa ilouutisia, sillä Sonic Wings -sarja tekee näyttävän paluun uudella julkaisulla nimeltä Sonic Wings Reunion. Tämä uusi osa tuo mukanaan klassisen pelattavuuden yhdistettynä moderniin grafiikkaan ja ominaisuuksiin, jotka vievät pelaajat ympäri maailmaa taistelemaan ilmaherruudesta.
TIEBREAK PLUS

Tennispeli TIEBREAK+ julkaistu: Entistä parempi pelikokemus nyt myös Nintendo Switchillä

Hyviä uutisia tennisfaneille! Virallinen ATP- ja WTA-tennisliittojen videopeli TIEBREAK on saanut odotetun päivityksen, ja samalla peli on julkaistu ensimmäistä kertaa Nintendo Switch -pelikonsolille. Uusi, paranneltu versio kulkee nimellä TIEBREAK+ ja lupaa entistäkin mukaansatempaavamman tenniskokemuksen niin uusille kuin vanhoille pelaajille. Viime vuonna PC:lle ja muille konsoleille julkaistu TIEBREAK on saanut merkittävän …

Lue lisää

SWAPMEAT on One More Game -studion kehittämä yhteistyöpohjainen roguelite-räiskintäpeli

Uusi roguelite Co-Op peli: Swapmeat

SWAPMEAT on One More Game -studion kehittämä yhteistyöpohjainen roguelite-räiskintäpeli, jossa pelaajat taistelevat outoja avaruusolioita vastaan ja vaihtavat kehonosia saadakseen uusia kykyjä. Peli julkaistaan vuonna 2025 PC:lle ja macOS:lle Steamin kautta. Ennen julkaisua järjestetään Meat Lab 5 -pelitesti 15.–22. toukokuuta, johon pelaajat voivat ilmoittautua osoitteessa playswapmeat.com .

Uusi offroad ajopeli: Adrift

ADRIFT on Stefan Kwak’n kehittämä uusi offroad-ajopeli, joka yhdistää 1980-luvun vaporwave-estetiikan ja avoimen maailman tutkimisen. Peli on nyt saatavilla demoversiona Steamissa, ja sen täysi julkaisu on suunniteltu vuodelle 2025.
Legacy: Steel & Sorcery

Legacy: Steel & Sorcery on saanut merkittävän päivityksen – katso video

Legacy: Steel & Sorcery on saanut merkittävän päivityksen, joka tuo mukanaan uuden velholuokan, kolme uutta karttaa ja sosiaalisen keskuksen nimeltä Goldbrook. Päivitys on saatavilla Early Access -versiona Steamissa, ja pelaajat voivat kokeilla peliä ilmaiseksi 15.–19. toukokuuta, minkä jälkeen peli on alennuksessa 25 % ajalla 16.–22. toukokuuta.

Selviytymiskauhupeli Backdoor Level X toukokuussa

Pelin tarina alkaa oudosta tapahtumasta 27. lokakuuta 1986 Albuquerque’ssa, New Mexicossa, joka tallentui VHS-nauhalle. Tämän jälkeen pelaaja löytää itsensä Backroomsista, loputtomasta sokkelosta, jossa todellisuus hämärtyy ja logiikka katoaa. Pelaajan tehtävänä on selviytyä ja löytää tie ulos tästä painajaismaisesta maailmasta.

How 2 Escape: Lost Submarine kesäkuussa

How 2 Escape: Lost Submarine on uudenlainen yhteistyöpohjainen pulmapeli, joka julkaistaan 24. kesäkuuta 2025 PC:lle, Nintendo Switchille, Xbox One/Series X|S:lle sekä PlayStation 4/5:lle. Pelin kehittäjä Breakfirst Games ja julkaisija Maximum Entertainment ovat tuoneet markkinoille ainutlaatuisen kokemuksen, jossa kaksi pelaajaa ratkaisee pulmia eri laitteilla kommunikoiden. Pelin demoversio on nyt saatavilla Steamissa, PlayStationilla ja Nintendo Switchillä.

Everspace 2 saatavilla

EVERSPACE 2: Wrath of the Ancients on nyt saatavilla PC:lle, Xboxille ja PlayStationille. Tämä laajennus tuo mukanaan uusia seikkailuja, neljä uutta tähtijärjestelmää, ohjattavan muukalaisaluksen ja paljon muuta.
Directorate Novitiate

Directorate Novitiate saataville kesällä

Nesting Gamesin tuleva toimintaroolipeli Directorate Novitiate on herättänyt huomiota urbaanin fantasian ystävien keskuudessa. Pelin uusi tarinatraileri esittelee Kana Lunan, koodinimeltään Mercury, joka tasapainoilee kahden maailman välillä: päivisin tavallinen elämä ja öisin salaperäinen, maaginen rikollisverkosto. Peli sijoittuu vuoteen 2006 Los Angelesiin, jossa Mercury joutuu keskelle petoksia, surua ja yliluonnollisia konflikteja.
Dragon is Dead on TeamSuneatin kehittämä ja PM Studiosin julkaisema 2D-toimintaroguelite

Dragon is Dead – 2D toiintaroguelite tulossa kesällä

Dragon is Dead on TeamSuneatin kehittämä ja PM Studiosin julkaisema 2D-toimintaroguelite, joka yhdistää Dead Cellsin terävän taistelun ja Diablo II:n syvän varustelun. Peli julkaistaan virallisesti Steamissa 6. kesäkuuta 2025, ja se on saanut kiitosta yhteisölähtöisestä kehityksestään ja intensiivisestä pelattavuudestaan.

Suoratoistoa pelaamisen ohessa ja välissä


Matkalle edullisesti lentäen