Strategiapelien ystäville on luvassa todellinen juhla, kun pelikonsoli-, mobiili- ja tietokonepelien johtava julkaisija Ubisoft on avannut verhon tulevan historiallisten strategiapelinsä Anno 117: Pax Romana kampanjakartan ja ensimmäisen pelivuoden suunnitelmien yltä. Marraskuussa julkaistava teos lupaa mullistaa kaupunginrakennuksen genren tarjoamalla pelaajille ennennäkemättömän syvällisen simuloinnin Rooman valtakunnan kukoistuksen huipulla, vuonna 117 jaa.
Ubisoft Mainzin kehittämä peli asettaa pelaajan roomalaiskuvernöörin kenkiin, tehtävänä kasvattaa vaikutusvaltaa ja rakentaa valtakuntaa yhdessä tai jopa kahdessa eri provinssissa. Laajamittainen strategiasuunnittelu onkin täynnä vaihtoehtoisia edistymispolkuja ja tiukkoja päätöksiä, jotka muovaavat paitsi pelaajan omaa tarinaa, myös koko hänen hallinnoimansa alueen kohtaloa. Peli tarjoaa mahdollisuuden hallita taloudellisin taidoin, diplomaattisin keinoin tai sotilaallista mahtia käyttäen, eikä keisarin uhmaaminenkaan ole poissuljettua – vaikkakin sillä on omat seurauksensa.
Uusi aika, uudet kuvernöörit: Valinnan hetki
Anno 117: Pax Romana -kampanjatilassa pelaaja voi valita itselleen yhden kahdesta syvästi kirjoitetusta hahmosta, joiden taustatarinat ja motiivit tarjoavat erilaisen linssin roomalaishallinnon ohjaamiseen. Valittavina ovat Marcus tai Marcia, joiden ohjauksessa Rooman vaikutusvaltaa viedään eteenpäin poliittisesti armottomassa ympäristössä, joka on täynnä juonittelua ja keisarikunnan asettamia tiukkoja vaatimuksia.
Marcus edustaa perinteisempää, joskin inhimillisempää, kuvernöörin polkua. Hän painii oman epävarmuutensa kanssa yrittäen samalla todistaa arvonsa tehtävässään. Marcuksen tavoitteena on näyttää muille, millaista on olla todellinen roomalainen ja mitä kaikkea rauhan (Pax Romana) säilymiseen vaaditaan. Hänen tiensä on ehkä suoraviivaisempi, mutta täynnä henkilökohtaisia haasteita.
Marcia sen sijaan tarjoaa pelaajalle mahdollisuuden uhmata yhteiskunnan vakiintuneita arvoja. Hän kyseenalaistaa rikkaiden vallan ja heidän määrittämänsä keisarikunnan suunnan. Marcian salaperäinen nousu vallankahvaan antaa pelaajalle tilaisuuden hallita ja johtaa varmuudella, jolla voidaan muovata kansalaisten elämää uusin arvoin ja näin uudistaa koko käsitystä roomalaisesta elämästä. Pelaajan on päätettävä, kulkeeko hän uskollisen kuvernöörin polkua, vai uhmaako hän keisaria ja valitsee kapinallisen tien. Olipa valinta kumpi tahansa, haasteita ja tiukkoja päätöksiä kaivataan kansakunnan ja uuden asutuksen menestyksen nimissä. Tämä moraalinen valintakäyrä tuo Anno-sarjaan uudenlaista narratiivista syvyyttä, jota on sarjassa kaivattu.
Rakentamisen ydin ja Anno-sarjan perintö
Anno 117: Pax Romana seuraa tunnetun Anno-pelisarjan perinteistä painotusta rakentamiseen tuhoamisen sijaan. Kyseessä onkin puhdasverinen kaupunginrakennus- ja strategiapeli, jossa sotilaallinen voima on vain yksi monista työkaluista valtakunnan kasvattamiseen. Pelin ytimessä on monimutkaisen ja kestävän talouden luominen ja optimointi, tasapainotellen kansan tarpeita keisarin jatkuvasti nousevien vaatimusten kanssa. Jotta kaupunki kukoistaa, on resurssienhallinta saatava huippuunsa: on varmistettava, että asukkailla on tarvitsemansa tavarat, tyydytettävä heidän ylellisyystarpeensa ja samalla huolehdittava tuotantoketjujen tehokkuudesta.
Pelin kehittäjä, saksalainen Ubisoft Mainz, on panostanut valtavasti yksityiskohtiin ja tekniseen toteutukseen. Pelin kerrotaan käyttävän uutta Empire Engineä, joka mahdollistaa vertaansa vailla olevan mittakaavan ja joustavuuden kaupunkien rakentamisessa. Tietokonepuolella tämä näkyy esimerkiksi tasonvaihteluita kuvaavassa maaston siirtymäkartoituksessa (terrain displacement mapping) sekä edistyneessä valaistuksessa. Säteenjäljityksen (ray tracing) ansiosta valo, varjot ja heijastukset ovat realistisia, tuoden eloa jokaisesta marmoripylväästä ja satama-altaasta. Myös ihmisvilinä on otettu huomioon, sillä välitön joukkosimulaatio saa kaupungin kadut ja suuret amfiteatterit heräämään eloon, reagoimaan tapahtumiin ja jopa huutamaan tunteella kilpa-ajoissa.
Anno-sarjan faneille tuttu, perinteikäs Rakenna, Käy kauppaa, Laajenna -pelisilmukka on yhä ytimessä. Pelaajat etenevät keksintökaaviossa (discovery tree), joka avaa uusia tuotantotehokkuuksia ja sotilaallisia tilaisuuksia. Jokainen valtakunnan alue, aina kauniista Latiumin sydänmaista Albionin mysteerisiin kelttiläisiin kosteikkoihin, tarjoaa omat haasteensa ja resurssinsa.
Imperiumin ulottuvuus: Latiumista Albionin kosteikoille
Anno 117: Pax Romana vie pelaajan Rooman valtakunnan alueille, jotka sivistyneille roomalaisille ovat kaukaisia ja jopa vastenmielisiä. Pelin kaksi pääprovinssia ovat:
- Latium: Rooman valtakunnan historiallinen sydänmaa. Tämä alue tarjoaa hedelmällisen maaperän suurkaupunkien rakentamiselle ja kukoistavalle taloudelle.
- Albion: Nykyisen Iso-Britannian kelttiläiset kosteikot. Tämä on villi ja sivistymätön rajaseutu, jossa roomalainen kuvernööri kohtaa paitsi karun luonnon, myös vahvan paikallisen kulttuurin.
Valinta provinssien välillä (tai molempien hallinnoiminen) ei ole vain kosmeettinen, vaan se muokkaa syvästi pelaajan strategisia haasteita. Albionissa pelaaja joutuu tekemään vaikean valinnan: kunnioittaako ja suojellako alueen kelttiläisiä perinteitä, vai yrittääkö hän roomalaistaa alueet voimalla ja tuoda niihin keisarikunnan sääntöjä. Tämä kulttuurien kohtaaminen vaatii paitsi diplomaattisia taitoja, myös hienovaraista tasapainoilua, sillä jokainen päätös jättää pysyvän jäljen alueen kehitykseen.
Kaupankäynti nousee keskeiseen rooliin, sillä jokainen saari tai provinssi ei tuota kaikkia tarvittavia hyödykkeitä. Vahvan kauppaverkoston luominen on välttämätöntä, mutta kuvernöörin on samalla varottava kilpailevia hallitsijoita ja poliittisia juonitteluja. Mahdollisuus rakentaa liittolaisuuksia ympäri valtakuntaa tai esitellä sotilaallista mahtia maa- ja meritaisteluilla antaa pelaajalle monipuoliset keinot hallita laajenevaa imperiumiaan.
Ensimmäinen vuosi keisarikunnassa: Kolmen suuren lisäyksen lupaus
Ubisoft on sitoutunut tukemaan Anno 117: Pax Romanaa heti julkaisun jälkeen laajalla lisäsisältötarjonnalla. Ensimmäistä pelivuotta täydennetään tulevina kuukausina kolmella merkittävällä laajennuksella, jotka sisältyvät pelin kausikorttiin (Year 1 Pass). Nämä lisäosat tuovat uusia alueita, haasteita ja rakennuksia syventäen roomalaisen kuvernöörin kokemusta entisestään.
Ensimmäisenä on vuorossa Prophecies of Ash. Tämä laajennus tuo peliin suuren, kesyttämättömän Latiumin saaren, joka tarjoaa oivallisen paikan isojen ja resurssirikkaiden kaupunkien rakentamiselle. Saaren luonto ja kasvillisuus tarjoavat runsaasti hyödynnettävää, ja mukana tulee uusi jumalhahmo palvottavaksi sekä uusia strategisia polkuja. Merkittävin uhka on kuitenkin saaren uinuva tulivuori, joka uhkaa purkautua, luoden uudenlaisia kriisitilanteita hallittavaksi.
Toisena laajennuksena on luvassa The Hippodrome. Innoituksensa legendaarisesta roomalaisesta Circus Maximus -rakennelmasta saanut lisäosa mahdollistaa pelaajalle oman areenan rakentamisen. Tämä yksi muinaisen maailman suurimmista urheilustadioneista innoittaa luomaan oman stadionin, jossa voidaan järjestää hurjia vankkurikisoja. Nämä tapahtumat houkuttelevat kaupunkiin ainutlaatuisia vieraita koko keisarikunnan alueelta, tarjoten uusia taloudellisia ja sosiaalisia mahdollisuuksia.
Kolmantena on vuorossa Dawn of the Delta, joka vie kuvernöörin uuteen provinssiin. Tämä on aikamatka Egyptiin, kaksoisvirran maahan. Kaunis jokialue on täynnä uudenlaista nähtävää ja koettavaa, kuten ennennäkemätöntä kulttuuria ja uusia jumalia. Se on mahtava mahdollisuus levittää Rooman valtakunnan mahtia itäiseen suuntaan, tarjoten nälkäiselle kuvernöörille täysin uudenlaisen ympäristön hallittavaksi.
Tärkeimmät ominaisuudet Anno 117: Pax Romanassa
Anno 117: Pax Romana pyrkii olemaan suurin ja yksityiskohtaisin roomalaissimulaatio tähän mennessä. Sen keskeiset ominaisuudet luovat pohjan kunnianhimoiselle strategiakokemukselle:
- Kuvernöörin kaksoisrooli: Valittavana on Marcus tai Marcia, jotka edustavat uskollisuutta tai kapinaa keisaria kohtaan.
- Monipuoliset provinssit: Rakentaminen Latiumin hedelmällisillä mailla tai Albionin haastavilla kelttiläisillä kosteikoilla.
- Strateginen syvyys: Menestys saavutetaan taloudellisen kasvun, diplomatian tai sotilaallisen voiman kautta.
- Empire Engine: Kehittynyt pelimoottori mahdollistaa realistisen valaistuksen (ray tracing) ja eloisan joukkosimulaation.
- Anno-perinne: Pelissä korostuu rakentaminen, kaupankäynti ja monimutkaisten tuotantoketjujen optimointi.
Kohti julkaisua: Anno 117: Pax Romanan tie eteenpäin
Anno 117: Pax Romana julkaistaan virallisesti 13. marraskuuta 2025. Peli on saatavilla useille alustoille, mukaan lukien Xbox Series X/S– ja PlayStation 5 -pelikonsoleille sekä PC:lle digitaalisesti Ubisoft Connectin, Steamin ja Epic Gamesin kautta. Peli tulee myös olemaan osa Ubisoft+ Premium -tilausta heti julkaisupäivänä, antaen tilaajille pääsyn peruspeliin.
Kuvernöörin tehtävä on selkeä: rakentaa valtakuntaa ja ohjata sen kohtaloa. Pelaajan päätettäväksi jää, rakentaako hän valtakunnan tulevaisuuden hallitsevuuden vai kestävän talouskasvun kautta. Vahvistaako hän roomalaista valtaa vai kapinoiko hän keisarikunnan dogmeja vastaan? Tuleva marraskuu näyttää, millaisen perinnön virtuaalikuvernöörit päättävät jättää jälkeensä Rooman valtakunnan historiankirjoihin.