Strategiapelit eivät aina ole tunnettuja suurista tarinoistaan, mutta kun alkuperäinen Homeworld ilmestyi vuonna 1999, se toi mukanaan avaruusoopperan, joka kertoi kadotetusta kansasta etsimässä kotia tähtien joukosta. Tämä reaaliaikainen strategiapeli ei ainoastaan tarjonnut uudenlaista kerrontaa, vaan esitteli myös täysin 3D-ympäristön, jossa taisteluja käytiin sekä ylhäältä että alhaalta. Se onnistui vangitsemaan avaruustaisteluiden tunnelman tavalla, jota ei ollut aiemmin nähty.
Yksi laajennus, pettymyksiä tuottanut jatko-osa, maahan sijoittuva esiosa, uusintaversio ja 25 vuotta pelihistoriaa myöhemmin, Homeworld 3 vihdoin saapuu jatkamaan tätä tarinaa. Se tuo päivitettynä takaisin tämän arvostetun strategiapelin modernille ajalle, jälleen kerran asettaen pelaajan komentamaan tähtienvälistä laivastoa valtavissa avaruustaisteluissa.
Uusi tarina, vanhat haasteet
Homeworld 3 sijoittuu aikaan, jolloin Hiigaran kansa, entiset nomadit, ovat muuttuneet tähtienväliseksi imperiumiksi ja kohtaavat uuden uhan messiaanisen avaruuskultti The Incarnaten muodossa. Pelissä ohjaat Imogen S’Jetiä, kyberneettisesti laivastoon integroitua naista, joka lähtee tutkimaan uuden uhan laajuutta.
Pelin näyttävyys on juuri sitä, mitä sarjalta odotetaan ja enemmänkin. Heti alusta lähtien, kun massiivinen emäalus lähtee matkalle avaruuden halki, on selvää, että sarjan majesteettisuus on edelleen tallella. Avaruuden syvän mustuuden vasten tuikkivat kaukaiset tähdet, planeetan suuri pallo ja sumupilvet lisäävät pelin visuaalista vetovoimaa. Alusten välinen radiokeskustelu ja Paul Ruskayn unenomaisen musiikin sävelet täydentävät kokemuksen.
Taistelut ja taktiikat
Pelin ydin on edelleen avaruustaistelussa, joka kehittyy tasaisesti pelin edetessä. Aloitat pienillä tiedustelualuksilla ja hävittäjillä, jotka syöksyvät vihollisalusten väliin, jättäen jälkeensä loistavia höyryjälkiä. Taistelut muuttuvat abstrakteiksi taideteoksiksi, kun siirryt suurempiin korvetteihin, fregatteihin ja valtaviin pääaluksiin. Kun ohjaat näitä valtavia teräscolosseja, taistelut muuttuvat eeppisiksi näytelmiksi, joissa ionisäteet ja torpedot leikkaavat avaruuden halki, ja alusten aseet tärähtelevät laukauksista.
Taistelun perusdynamiikka muistuttaa kivi, paperi ja sakset -asetelmaa, jossa pommikoneet tuhoavat korvetteja, korvetit hävittäjiä ja hävittäjät pommikoneita. Laivojen laaja valikoima tarjoaa kuitenkin laajat taktiset mahdollisuudet, ja yhdistelmä eri kokoisia ja tyyppisiä aluksia on usein avain voittoon. Uusien massiivisten avaruusrakennelmien, ”megalithien”, käyttöönotto tuo peliin uuden ulottuvuuden. Nämä rakenteet ankkuroivat monia tehtäviä tietylle alueelle ja tarjoavat uusia taktisia vaihtoehtoja, kuten suojan hyödyntäminen tai vihollisen ohittaminen kapeissa käytävissä.
Tarinan haasteet ja moninpeli
Vaikka tarina seuraa Imogen S’Jetin emotionaalista matkaa, se ei saavuta alkuperäisen pelin yksinkertaisen voimakasta kerrontaa. Tarinassa painotetaan enemmän pitkiä välivideoita, joiden tarkoituksena on tuoda henkilökohtainen näkökulma peliin, mutta ne eivät onnistu samaan tavalla kuin alkuperäisessä pelissä.
Kampanjan lisäksi pelissä on kuitenkin moninpeli- ja yhteistyötila, joka tuo mukavaa vaihtelua. Uusi roguelike-tila, jossa puolustaudutaan hyökkäysaaltoja vastaan ja parannetaan aluksia matkan varrella, lisää pelin uudelleenpeluuarvoa. Pelin uusi kamerajärjestelmä, joka antaa paremman hallinnan näkökulman suhteen, on merkittävä parannus.
Yhteenveto
Homeworld pysyy edelleen lähimpänä kokemusta, joka vastaa Battlestar Galacticasta unelmoimista tai Star Warsin eeppisten avaruustaistelujen suuruuden uudelleenelämistä. Vaikka Homeworld 3 ei ehkä ole sarjan lopullinen versio (2013Homeworld Remastered säilyttää tämän kunnian), se on silti enemmän kuin kelvollinen päivitys ajattomalle strategiaklassikolle.