Pitkä odotus on vihdoin ohi! Argentiinalaisen Flatline Studiosin kehittämä, kriitikoiden ja pelaajien kehuman demon siivittämä cyberpunk roguelike deckbuilder Into The Grid on valmis astumaan seuraavaan vaiheeseensa. Peli, joka yhdistelee taitavasti korttitaistelua ja taktista luolankoluausta kyberavaruuden synkässä maailmassa, saa Early Access -julkaisupäivän Steamissä jo aivan lähitulevaisuudessa. Kyberavaruuden mestarihakkerien aika koittaa virallisesti 10. marraskuuta 2025.
Flatline Studios julkisti jännittävän uutisen 10. lokakuuta 2025, kertoen, että julkaisu tapahtuu vain kuukauden kuluttua. Tämä on merkittävä virstanpylväs pienelle tiimille, joka on työskennellyt intohimoisesti projektinsa parissa jo vuodesta 2021 lähtien. Into The Grid on saanut inspiraationsa klassikkopeleistä, kuten korttipeli Netrunner, taktiikkapeli Invisible Inc. ja kirjallinen cyberpunk-klassikko Neuromancer. Pelaajayhteisö on ottanut demon vastaan erittäin myönteisesti, ja se on ollut yksi viimeisimmän Steam Next Festin suosituimmista kokeiluversioista, keräten yli 13 000 pelaajaa
Deep Dive: The Gridin monikerroksinen labyrintti
Into The Grid ei ole tyypillinen pakanrakennus-roguelike. Vaikka sen ydinmekaniikka koostuukin tehokkaiden ohjelmakorttien rakentamisesta ja päivittämisestä, peli erottuu joukosta ainutlaatuisen kartan ja resurssienhallinnan ansiosta. Kehittäjät ovat suunnitelleet Gridin eli kyberavaruuden pelialueen kerrokselliseksi labyrintiksi. Tämä tarkoittaa, että hakkerin on edettävä syvemmälle kerroksesta toiseen tavoitteenaan löytää ja päästä käsiksi yritysjättien suojattuun Core Nodeen. Jokainen kerros tarjoaa 40 minuutin mittaisen pelisession, mikä antaa pelaajille luonnollisen hetken arvioida tilannetta, harkita strategioita tai tallentaa peli jatkaakseen myöhemmin.
Syvyyteen siirryttäessä Gridin viholliset muuttuvat. Ne eivät ainoastaan kasva tehoissaan, vaan myös niiden taistelukäyttäytyminen ja monimutkaisuus lisääntyvät. Tämä dynaaminen skaalaus luo jatkuvasti haastavan ja mukaansatempaavan vaikeuskäyrän, palkiten pelaajia, jotka pystyvät ajattelemaan useita siirtoja etukäteen. Uusina vihollisina Early Access -vaiheessa nähdään kerrospomoja ja Core Nodea suojaava uusi, super-kovapäinen Core-keeper-päävihollinen.
Taktinen hienous ja VIM-resurssijärjestelmä
Pakanrakennuspeleissä tuttuun tapaan kortit ovat hakkerin aseita, mutta Into The Grid tuo taisteluihin tuoreen, strategisen kulman: kaksoisresurssijärjestelmän. Jokainen pelattu ohjelmakortti paitsi suorittaa efektinsä, myös samanaikaisesti generoi Virtual Memoryä eli VIMiä.
VIM on kriittinen resurssi, jonka avulla pelaaja voi aktivoida Commandseja, jotka ovat erittäin tehokkaita, avattavia erikoiskykyjä. Tämän järjestelmän nerokkuus piilee siinä, että se antaa pelaajalle keinon hyödyntää optimaalisesti huonojakin käsiä, vähentäen perinteisille pakanrakentajille ominaista satunnaisuuden (RNG) vaikutusta. Oikea VIM-resurssin hallinta ja Commands-kykyjen synkronointi korttipakan kanssa ovat avainasemassa vihollisten puolustuksen murtamisessa ja tyrmäysvoittojen saavuttamisessa. Taisteluiden jälkeen pelaaja voi käyttää ansaittuja resursseja olemassa olevien korttien paranteluun tai uusien tehokkaampien ohjelmien hankkimiseen. Pelaajan täytyy jatkuvasti arvioida, mitkä kortit säilyttää ja mitä romuttaa saadakseen maksimitehon irti.
Hakkerit esittelyssä: Ursa ja Darwin
Early Access -julkaisussa mukaan pääsee kaksi erilaista pelattavaa hahmoa, Ursa, the Stray Dog (Kulkukoira) ja Darwin, the Maker (Tekijä). Kumpikin hahmo tuo mukanaan täysin uniikin pelityylin, oman korttivalikoiman, Commandsit ja Driverit, jotka muokkaavat heidän lähestymistapaansa Gridiin tunkeutumisessa.
Ursa on demoversiosta tuttu hahmo, jonka mekaniikat pyörivät Feral (villi) ja Grit (sisu) avainsanojen ympärillä. Ursan pelityyli on aggressiivinen ja suoraviivainen. Hän pystyy hyödyntämään Gridiä tavalla, joka tukee hänen hurjaa lähestymistapaansa. Esimerkiksi yksi Ursan karttataidoista on Blink, joka sallii hänelle teleportaation mihin tahansa paljastettuun ruutuun Gridissä, tarjoten nopeita taktisia siirtoja ja mahdollistaa vaarallisten tilanteiden ohittamisen.
Uusi tulokas on Darwin, the Maker. Darwin tuo peliin syvyyttä uusilla mekaniikoillaan, kuten Assist ja Script-korteilla, sekä ”hylkäämisen vaikutus” (on discard effects) ja Augment (lisäys) -avainsanalla. Darwin käyttää kaksi kertaa enemmän Commandseja kuin Ursa, mikä viittaa siihen, että hänen pelityylinsä on huomattavasti monimutkaisempi ja vaatii enemmän suunnittelua Command-kykyjen ja korttisynergioiden osalta. Darwinin hahmolla on omat Driverit, jotka luonnollisesti synergisoivat hänen ainutlaatuisten korttiarketyyppiensä kanssa, tarjoten hienostuneen kokemuksen syvempää strategiaa kaipaaville pelaajille.
Yhteisön rooli ja tulevaisuuden päivitykset
Early Access -vaiheen yksi tärkeimmistä elementeistä on yhteisön jatkuva osallistuminen. Flatline Studios on korostanut, että pelaajien palaute on ehdottoman tärkeää pelin hienosäädössä ja parantamisessa. Tämä vaihe on suunniteltu kestämään ainakin 12 kuukautta, jonka aikana peliin lisätään massiivisesti uutta sisältöä.
Kehittäjän vision mukaan Early Access -vaiheen aikana pelaajille tarjotaan:
- Kaksi uutta hahmoa: Tulevat kaksi pelattavaa hakkeria tuovat mukanaan uusia kortteja, Commands-kykyjä ja ajatusmaailmoja, jolloin lopullisessa versiossa on yhteensä neljä erillistä hahmoa.
- Narratiivinen syvyys: Peliin lisätään taustatarina ja pääjuoni. Hackereiden henkilökohtaiset tarinat ja heidän taustallaan olevat Faktiot määrittävät heidän motiivinsa ja paikkansa dystopian kybermaailmassa. Kehittäjät pyrkivät luomaan kiehtovan tarinallisen kokemuksen, joka erottaa pelin muista genrejensä edustajista.
- Uusia järjestelmiä: Pelaamisen syvyyden lisäämiseksi Early Access tuo mukanaan uusia järjestelmiä, kuten Progressio (meta-edistyminen), Events (tapahtumat) ja Missions (tehtävät), jotka luovat lisää kerroksellisuutta toistuviin läpipeluu-kierroksiin.
Kehitystiimi on myös luvannut säännöllisiä päivityksiä, jotka sisältävät tasapainotuksia, uusia vihollisia, uusia solmukohtia (nodes) ja ympäristöteemoja, sekä tietenkin korjauksia kaikkiin löydettyihin bugeihin. Pelaajilla on siis mahdollisuus todellakin vaikuttaa siihen, mihin suuntaan peli kehittyy.
Pakanrakennuksen ja Dungeon Crawlerin ainutlaatuinen liitto
Into The Grid on enemmän kuin pelkkä korttitaistelija; se on hybridi, joka on saanut vaikutteita suoraan pöytäroolipeleistä ja luolastoseikkailuista. Taktinen karttaosio vaatii resurssienhallintaa ja jatkuvaa riskianalyysiä.
Kartalla liikkuminen on kriittinen osa pelin dynamiikkaa. Pelaajan on jatkuvasti tehtävä vaikeita valintoja: taistellako vai paetako? Otetaanko palkinto heti, vai säästetäänkö se suurempaa voittoa varten? Väärät päätökset kartalla voivat johtaa tuhoon, vaikka korttipakka olisikin täydellisesti optimoitu. Tämä ainutlaatuinen syvyys, jossa kartan väärin pelaaminen voi johtaa tappioon riippumatta korttien vahvuudesta, on Flatline Studiosin mukaan se, mikä tekee pelistä erilaisen. Pelaajat saavat varautua jatkuvaan jännitykseen Gridiä navigoidessaan.
Pelin tärkeimmät ominaisuudet tiivistettynä
- Genrehybridi: Toiminnantäyteinen pakanrakennus yhdistettynä taktiseen luolankolaukseen ja resurssienhallintaan kyberympäristössä.
- Dual-Resource System (VIM): Kortit generoivat Virtual Memoryä (VIM), joka mahdollistaa Command-erikoiskykyjen käytön ja vähentää sattumanvaraisten käsien vaikutusta.
- Command-kyvyt: Voimakkaat avattavat taidot, jotka tulee synkronoida pakan kanssa ja käyttää strategisesti taistelun ratkaisemiseksi.
- Kerroksellinen Grid-kartta: Syvyyteen etenevä labyrintti, jossa vihollisten teho ja monimutkaisuus skaalautuvat luoden luonnollisen vaikeuskäyrän.
- Hahmot ja Faktiot: Early Access -julkaisussa kaksi ainutlaatuista hahmoa (Ursa ja Darwin) omine pelityyleineen. Tavoitteena yhteensä neljä hahmoa kokonaisuudessaan.
- Visuaalinen Immersion: Peli panostaa vahvasti upeaan ulkoasuun, täysiin 3D-ympäristöihin ja yksityiskohtaisiin animaatioihin.
Flatline Studios: Argentiinalainen unelma kybermaailmasta
Into The Gridin takana on Flatline Studios, pieni, intohimoinen ja monikulttuurinen indie-kehitystiimi Argentiinasta, Espanjasta ja Alankomaista. Studion perustivat veljekset Bruno ja Mauro Annetta, jotka aloittivat työstämään ”2112 Narrative Universea” jo elokuussa 2021. Heidän perimmäinen tavoitteensa on laajentaa tätä 2112-teemaa peleillä ja kokemuksilla, joista he itse nauttisivat pelaajina. Into The Grid on heidän unelmaprojektinsa.
Tiimi on käyttänyt kolme vuotta hiomalla peliä, joka yhdistää heidän rakkautensa pakanrakentajiin, pöytäpeleihin ja vankityrmän kolaukseen, sijoittaen kaiken synkkään cyberpunk-dystopiaan. Vaikka Early Access -päivämäärä on lukittu marraskuulle, kehitystiimi korostaa, että matka on vasta alussa. Pelaajat voivat odottaa jännittävää ja jatkuvasti kehittyvää kokemusta.
Into The Grid ilmestyy Steamin Early Accessiin 10. marraskuuta 2025. Demo on edelleen saatavilla niille, jotka haluavat kurkistaa kyberverkkoon ennen virallista julkaisua.