Mirage palaa – Valley of Memory tuo ilmaisena laajennuksena uutta sisältöä

Ubisoft on kertonut uutisen, joka herättää uudelleenhengen Assassin’s Creed Mirage -yhteisössä: Valley of Memory -tarinalisäosa julkaistaan ilmaiseksi 18. marraskuuta 2025. Päivityksen julkistus ajoittuu pelin kahden vuoden merkkipäivään, ja se laajentaa tarinaa ennen pääpelin loppukohtauksia.

Laajennus sijoittuu 800–900-luvun vaihteen Arabian niemimaalle, tarkemmin sanottuna AlUlaan, ja sen sanotaan tarjoavan jopa kuusi tuntia uutta pelattavaa sisältöä. Pelaaja pääsee seuraamaan Basimia, jonka kadoksissa oleva isä saattaa elää — ja samalla AlUla kohtaa uuden uhan rosvojoukkojen muodossa.

Tämä lisäosa ei ole pelkästään käyntikortti nostalgiaan, vaan Ubisoft tuo mukanaan useita pelillisiä parannuksia – kuten manuaalisen hypyn, mukautettavat liikkumismekanismit ja mahdollisuuden pelata uudelleen tehtäviä ”Animus Sequences” -järjestelmän kautta. Lista muutoksista löytyy alempana.

Uusi tarina, mutta samat kysymykset – Basimin menneisyys kutsuu

Miragen perusjuoni sijoittaa pelaajan Bagdadin katuvarkaan saappaisiin 800-luvulla, jolloin Basim värvääntyy assassiinijärjestöön. Valley of Memory kuljettaa tarinaa askelen taaksepäin: Basim saa vihiä isästään, jonka kohtalo saattaa olla kytköksissä AlUlaan.

Laajennus sijoittuu ennen pääpelin finaalia ja toimii eräänlaisena syventävänä väliluvuna, joka avaa Basimin motiiveja ja pimeämpiä salaisuuksia. Uusi alue – AlUla – tarjoaa kontrastin Bagdadille: sen kulttuuri, arkkitehtuuri ja historia tuovat oman lisäsäväyksensä.

Tapahtumapaikkoja ovat muun muassa AlUlan vanha kaupunki, Musa Ibn Musayrin linnoitus, Kivien laakso sekä vaikuttava Hegran nekropoli, jotka tarjoavat niin visuaalista näyttävyyttä kuin pelillistä vaihtelua.

Pelilliset parannukset: parkour, uudelleenpelattavuus ja säätömahdollisuudet

Valley of Memory ei tyydy pelkkään tarinaan — mukana tulee merkittäviä parannuksia ja lisäominaisuuksia, jotka pyrkivät sujuvoittamaan pelikokemusta:

  • Pelaajalle tarjotaan mahdollisuus manuaaliseen hyppyyn, joka voi kytkeä pois päältä tarpeen mukaan.
  • Uusi ohjausjärjestelmä mahdollistaa vapaat sivu- ja takahypyt, joita ei aiemmin voinut tehdä vapaasti ilman erityisiä kädensijoja.
  • Kaikki “black box” -tehtävät ja sopimukset sekä päälisäosan tehtävät ovat uudelleenpelattavissa valitun haasteen myötä järjestelmän kautta (”Animus Sequences”).
  • Lisäosassa tulee uusia taitoja, työkaluja ja vaikeustasoja, joiden avulla pelaaja voi säätää haasteen sopivaksi omalle tyylilleen.
  • Ubisoftin mukaan myös visuaalisia suodattimia harkitaan, inspiraationa muun muassa Origins- ja Odyssey-peleistä.

Näiden muutosten tarkoituksena on tehdä liikkumisesta sulavampaa, antaa pelaajalle lisää vapautta valita oma lähestymistapansa sekä pidentää pelin uudelleenpeluuarvoa.

Missä pelata? Yhteensopivuus ja vaatimukset

Assassin’s Creed Mirage on jo nyt saatavilla laajalti: PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S sekä PC:n kautta Steamissa, Ubisoft Storessa ja Epic Games Storessa. Lisäksi peli on tarjolla Ubisoft+ -palvelussa. Lisäksi mobiiliversio (iOS/iPadOS) on julkaistu myöhemmin.

Koska Valley of Memory on ilmainen lisäosa, sen pelaamiseen vaaditaan peruspelin omistaminen. Tarkempia järjestelmävaatimuksia ei vielä ole julkaistu, mutta on odotettavissa, että ne ovat suunnilleen samat kuin Mirage-pelillä aiemmin käytössä. Useimmilla moderneilla alustoilla päivitys todennäköisesti tulee ladattavaksi osana pelin normaalia päivitysprosessia.

Fanien odotukset ja potentiaaliset sudenkuopat

Mirage sai julkaisussaan osakseen ylistystä sen tiiviistä tarinasta ja hiipimiseen painottuvasta pelityylistä — tosin joitakin kriitikoita häiritsi hahmojen heikkous ja riippuvuus aiemmista Assassin’s Creed -tarinoista. Valley of Memory tuo mukanaan paitsi nostalgian tunteen myös riskin: lisäosan tehtävä on täyttää fanien odotukset ilman, että se rikkoutuu liiallisen ambitiivisuuden alle.

Uudelleenpelattavuuden lisääminen on tervetullut ominaisuus, mutta sen toimivuus riippuu hyvin suunnitelluista haasteista ja palkinnoista. Lisäksi parkour- ja hyppyparannukset ovat lupaavia, mutta niiden sujuva integrointi on tärkeää, jotta pelaajien odotukset täyttyvät.

Koska lisäosa sijoittuu ennen pääpelin loppua, pelaajille voi syntyä ristiriitaisuus – vaikuttaako se alkuperäisen tarinan painoarvoon? Toisaalta se antaa syvyyttä Basimin motiiveihin ja tarjoaa lisäymmärrystä hahmon hahmoon.

Valley of Memory – tärkeimmät uudistukset ja ominaisuudet

  • Uusi tarinaluku sijoittuu ennen pääpelin loppua
  • Noin 6 tuntia uutta pelattavaa sisältöä
  • Uusi alue: AlUla – mukana linnoituksia, nekropoleja, laaksoja
  • Manuaalinen hyppy ja vapaat sivu- ja takahypyt
  • Uusi ohjausjärjestelmä ja parannettu parkour-kokemus
  • Kaikki black box -tehtävät ja sopimukset pelattavissa uudelleen haasteilla
  • Uusia taitoja, työkaluja ja vaikeustasoja
  • Yhteensopivuus jo olemassa olevien alustojen kanssa

Valley of Memory saattaa osoittautua merkittäväksi käännekohdaksi Assassin’s Creed Mirage -kokemukselle: se ei ainoastaan tarjoa lisää sisältöä, vaan syventää Basimin maailmaa ja vahvistaa pelin identiteettiä vanhempien Assassin’s Creed -henkisten pelien suuntaan. Jos Ubisoft onnistuu yhdistämään tarinankerronnan ja pelattavuuden tässä lisäosassa tasapainoisesti, Mirage saattaa kasvaa entisestään legendaaristen osien joukkoon.

Suoratoistoa pelaamisen ohessa ja välissä


Matkalle edullisesti lentäen


Vastaa