Muurimaailma palaa entistä syvempänä: Wall World 2 -jättirobotti porautuu Steamiin marraskuussa

Wall World 2 on saanut virallisen julkaisupäivän: marraskuun 11. päivä. Pelistudio Alawarin kehittämä ja julkaisema uusi osa lupaa rakentaa edeltäjänsä menestyksen päälle tuoden mukanaan entistä syvemmän kaivos-, tornipuolustus- ja roguelite-kokemuksen. Kyseessä on seikkailu, joka vie pelaajat takaisin loputtoman Muurin mystiseen maailmaan, missä kaivaminen on selviytymisen ehto ja jokainen löytö voi olla viimeinen.

Hämähäkkivaunu saa uusia aseita

Wall World 2 jatkaa siitä, mihin ensimmäinen osa jäi, mutta mittakaava on kasvanut huomattavasti. Pelaaja palaa ohjaamaan massiivista robospider-vaunua, joka on elinehto Muurin pystysuorassa ja armottomassa ympäristössä. Ytimessä on tuttujen mekaniikkojen jalostaminen: päivisin kaivetaan resursseja Muurin sisästä, öisin puolustaudutaan pinnalla vellovia vihollislaumoja vastaan.

Ensimmäinen Wall World (julkaistu 2023) sai erittäin myönteisen vastaanoton pelaajilta, jotka nauttivat sen koukuttavasta yhdistelmästä resurssien hallintaa ja kiivasta tornipuolustusta. Kuitenkin, kuten monissa roguelite-peleissä, osa pelaajista koki, että loppuvaiheen eteneminen saattoi muuttua turhan hiovaksi ja toisteiseksi. Wall World 2 pyrkii vastaamaan tähän palautteeseen syventämällä pelin etenemisjärjestelmää ja tarjoamalla enemmän valinnanvaraa.

Uudet alueet, jotka ovat proseduraalisesti generoituja, pitävät huolen siitä, ettei yksikään tutkimusretki ole samanlainen. Kaivokset eivät ole enää vain resursseja täynnä olevia käytäviä, vaan ne ovat nyt täynnä erilaisia anomalioita ja muuttuvia biomeja. Nämä tekijät voivat joko auttaa tai vaikeuttaa kaivosmiehen työtä, tuoden mukanaan uudenlaisen dynaamisen ulottuvuuden jokaisen vedon suorittamiseen.

Syvemmälle Muurin salaisuuksiin

Muurin sisus ei ole koskaan ollut näin elävä – tai vaarallinen. Aikaisemmin viholliset uhkasivat lähinnä robottihämähäkkiä pinnalla, mutta nyt Muuri taistelee vastaan myös sisältäpäin. Uudet hirviötyypit piileskelevät syvällä kaivoksissa, tehden jokaisesta louhinnasta taistelun selviytymisestä. Tämä pakottaa pelaajan ottamaan käyttöön koko arsenaalinsa, sillä uhkia tulee kirjaimellisesti joka puolelta. Asejärjestelmien ja kykyjen jatkuva päivittäminen on välttämätöntä, jotta muurikaivaja voi selviytyä totuuden etsinnässä.

Pelaajat pääsevät entistä syvemmälle Muurin mysteereihin. Tietolähteiden mukaan on olemassa mystinen ”Reikä” (The Hole), joka kätkee sisäänsä sekä tappavia uhkia että kauan sitten kadonneita vastauksia. Uskaltavatko kaivajat riskeerata kaiken löytääkseen sen, mitä näkymättömien syvyyksien toisella puolella piilee? Vastaus tähän kutsuun vaatii täydellistä robospiderin hallintaa.

Pelaamista muokkaava kustomointi ja tukikohta

Yksi suurimmista uudistuksista on robottihämähäkin ja eksopuvun entistä syvempi kustomointi. Tavoitteena on antaa pelaajille mahdollisuus luoda todella omaan strategiaan sopiva kaivos- ja taistelukone.

Edeltäjässäkin oli päivityksiä, mutta Wall World 2 tarjoaa ennennäkemättömän tason muokkausta:

  • Liikkuvuuden mukauttaminen: Perinteiset hämähäkin jalat voidaan vaihtaa esimerkiksi panssarivaunun teloihin, mikä vaikuttaa dramaattisesti vaunun nopeuteen ja käsittelyyn.
  • Aseistuksen hienosäätö: Uudet asejärjestelmät ja tulivoiman parannukset muuttavat taistelun kulkua.
  • Eksopuvun päivitykset: Myös itse kaivajan pukuun saa uusia parannuksia, jotka tukevat maanalaista etsintää ja puolustusta.

Lisäksi pelin eteneminen tasojen välillä on saanut uuden keskuksen: Sphere City (Pallokaupunki). Tämä uusi tukikohta toimii lepopaikkana, jossa pelaajat voivat päivittää kalustoaan, avata uusia teknologioita ja tavata uusia hahmoja. Hahmojen kohtaaminen ja uuden teknologian avaaminen antaa tarinalle ja etenemiselle entistä syvemmän merkityksen verrattuna pelkkään resurssien keräämiseen.

Roguelite-kaavan kehitys

Roguelite-genren suosio on ollut viime vuosina valtava, ja Wall World 2 sijoittuu tähän genreen, jossa pysyvä kuolema on yleistä, mutta jokainen kuolema johtaa lopulta pysyviin päivityksiin ja tehokkaampaan seuraavaan yritykseen. Ensimmäisen osan arvosteluissa kiiteltiin juuri tätä koukuttavaa kierrettä: kuoleminen on suorastaan kannustettua, sillä jokaisen epäonnistuneen kierroksen jälkeen kerätyt resurssit voidaan käyttää pysyviin parannuksiin. Tämä luo pelisarjalle tyypillisen addiktiivisen koukun.

Uudessa osassa roguelite-eteneminen on tehty entistä palkitsevammaksi ja strategisemmaksi. Koska vihollisia ja vaaroja on nyt myös maan alla, pelaajan on tasapainoteltava lyhyen aikavälin hyödyn (maanalaisten resurssien) ja pitkän aikavälin selviytymisen (robospiderin puolustuksen) välillä.

Pelin keskeiset ominaisuudet tiivistettynä:

  • Laajennettu Muuri: Proseduraalisesti generoituja alueita, jotka ulottuvat syvemmälle ja ovat vaarallisempia.
  • Kaksisuuntainen taistelu: Viholliset hyökkäävät sekä pinnalla (tornipuolustus) että kaivoksissa (henkilökohtainen exosuit-taistelu).
  • Kustomointi: Robospider-vaunun liikkuvuutta ja aseistusta voi muokata ennennäkemättömällä tavalla (esim. telat).
  • Sphere City: Pysyvä keskusalue, jossa voi tavata hahmoja, ostaa uusia teknologioita ja valmistautua seuraaviin koitoksiin.
  • Anomaliat ja biomit: Kaivosalueet muuttuvat pelin aikana, ja erikoiset laattaefektit ja vaarat vaikuttavat suoraan pelaamiseen.

Alawar: Pienistä peleistä suureksi julkaisijaksi

Wall World 2:n takana seisoo venäläis-amerikkalainen pelitalo Alawar Entertainment, joka on toiminut alalla jo vuosikymmeniä. Vuonna 1999 Novosibirskin valtionyliopiston opiskelijoiden, Alexander Lyskovskyn ja Sergey Zaninin, perustama yritys on käynyt läpi merkittävän kehityksen.

Alawar aloitti toimintansa pienempien pelien kehittäjänä, julkaisten aluksi nimikkeitä kuten Puzzle Rally ja Bubble Bobble Nostalgie. Merkittävä käännekohta tapahtui vuonna 2001, kun he julkaisivat Magic Ball -pelin, joka oli 3D-arkanoidityylinen peli. Sen suosio auttoi Alawaria kasvamaan nopeasti ja laajentamaan toimintaansa julkaisijaksi.

Alawar erikoistui pitkään casual-peleihin, luoden suosittuja sarjoja, kuten Farm Frenzy ja The Treasures of Montezuma. He olivat edelläkävijöitä Venäjällä tarjoamalla pelejään myyntiin tekstiviestimaksuilla jo vuonna 2006. Myöhemmin he laajensivat toimintaansa mobiililaitteisiin ja konsoleille. Vaikka yrityksen juuret ovat casual-puolella, viime vuosina Alawar on menestyksekkäästi laajentanut valikoimaansa midcore-peleihin, kuten kriitikoiden ylistämä Beholder-sarja, Do Not Feed the Monkeys, Necrosmith ja tietysti Wall World.

Nämä nimikkeet osoittavat, että Alawarilla on kokemusta erilaisten genrejen hallitsemisesta, ja he pystyvät yhdistämään monimutkaisia mekaniikkoja helposti lähestyttävään ulkoasuun. Tämä tausta luo luottamusta siihen, että Wall World 2 tulee olemaan teknisesti viimeistelty ja sisällöltään syvä teos, joka on juuri sopivaa jatkoa fanien rakastamalle ensimmäiselle osalle.

Julkaisu ja erikoishinnat

Odotus palkitaan marraskuussa, kun Wall World 2 saapuu Steam-alustalle. Peli julkaistaan virallisesti 11. marraskuuta 2025. Alawar hemmottelee fanejaan myös erikoistarjouksella: pelin perushinta on $11.99 USD, mutta ensimmäisen seitsemän päivän ajan se on saatavilla 10 % alennuksella.

Kyseessä on siis erinomainen tilaisuus kaivautua Muuriin ja nähdä, kuinka Alawar on onnistunut kehittämään suosittua kaavaansa. Olipa kyseessä sitten roguelite-fanien tai kaivamis– ja selviytymis-pelien ystävä, tämä julkaisu kannattaa merkitä kalenteriin. Nyt on aika siirtyä Steamiin, lisätä peli toivelistalle ja valmistautua robospiderin ohjaamoon!

Suoratoistoa pelaamisen ohessa ja välissä


Matkalle edullisesti lentäen


Vastaa