Uusi, Synkkä Roguelike-Strategia Kutsuu Pelaajat Korruption Mestarina PC:lle ja Nintendo Switchille
Puolasta kantautuu tuoreita uutisia, jotka saavat strategiapelien ystävät hieraisemaan silmiään: Tate Multimedia ja Progress_Check ovat nostaneet verhon Monolith: Rogue TD -pelinsä yltä. Kyseessä ei ole pelkkä tornipuolustus, vaan tumman tyylikäs, žanreja sekoittava roguelike, jossa pelaaja ottaa sankarittaren tai -sankarin sijaan itse uhan roolin. Unohda maailman pelastaminen – nyt on aika nähdä, kuinka se sortuu.
Vuoden 2025 pelitarjontaan odotettu Monolith: Rogue TD heittää pelaajat Monolithin saappaisiin. Monoliitti ei ole vain rakennelma, vaan taivaalta syöksyvä, pysäyttämätön korruption voima, jonka tehtävänä on vääristää kokonaisia maailmoja omaan pimeään kuvaansa. Tämä asenteeltaan rohkea käänne perinteiseen tower defense -kaavaan – jossa yleensä torjutaan hirviöitä ja suojellaan jotain kallisarvoista – on juuri se koukku, jolla Progress_Check pyrkii valloittamaan pelaajien sydämet.
Pahan puolella: Miksi korruptio kantaa pidemmälle?
Tower defense -pelien peruskaavaan tottuneille Monolith tarjoaa raikkaan näkökulman. Monoliittina pelaajan ydintehtävä on puolustaa omaa ydintään (”corea”) maailman epätoivoisilta puolustajilta ja itseoppineilta pomoilta, jotka yrittävät estää korruption leviämisen. Samalla jokainen päivä on uusi tilaisuus levittää pahuutta ja muokata taistelukenttää mieleisekseen.
Pelin keskiössä on proseduraalisesti generoitu maailma ja deckbuilding-mekaniikat, jotka tekevät jokaisesta läpipeluukerrasta, eli runista, täysin ainutlaatuisen. Ei kahta samanlaista valloitusta, ei kahta samanlaista uhkaa. Pelin edetessä Monoliitti saa valita päivityksiä satunnaistetuista korteista koostuvasta dekistä. Päivitykset voivat parantaa Monoliitin omia kykyjä, tehostaa tornien tuhoa tai antaa uusia taktisia etuja.
”Strategisoi ja aseta alais-tornisi kartalle mahdollisimman tehokkaasti pyrkiessäsi valloittamaan maailma,” kuvaa kehittäjä Progress_Check pelin kulkua. Pelaajalla on käytössään kolme perustyyppistä tornia ja kuusi ainutlaatuista hyökkäystyyliä, jotka yhdistelemällä on tarkoitus luoda mahdollisimman tehokas, tuhoisa puolustus.
Roguelike & Tower Defense – uusi hittiyhdistelmä?
Roguelike- ja roguelite-elementtien sekoittaminen muihin genreihin ei ole enää uutta indie-pelikentällä, mutta tornipuolustus-genressä se tuntuu olevan erityisen suosittu trendi. Samanlaisia kokeiluja on nähty viime vuosina, ja ne tarjoavat tornipuolustuksen perusmekaniikkaan kaivattua uusinta-arvoa ja muuttuvaa haastetta.
Miksi tämä yhdistelmä on niin koukuttava? Roguelike-mekaniikat, kuten pysyvät kuolemat ja satunnaiset palkinnot, pakottavat pelaajan muuttamaan strategiaa jokaisella yrityksellä. Monolith: Rogue TD hyödyntää tätä erinomaisesti:
- Päivityskortit: Satunnainen valikoima kortteja pakottaa luomaan uuden ”buildin” lennossa, estäen pelaamasta aina samalla, optimoidulla tavalla.
- Evolvoiva Taistelukenttä: Maaston muuttuminen, polkujen halkeaminen ja uusien rakenteiden ilmaantuminen tekevät kartan ulkoa opettelusta mahdotonta. Jokainen maailma on pelattava 30 päivän ajan sen lopulliseen valloitukseen asti, ja näiden päivien aikana kartta elää ja muuttuu.
- Adaptiiviset Viholliset: Puolustajilla on ainutlaatuisia kykyjä ja elementaalista affiniteettia, mikä vaatii pelaajaa valitsemaan torninsa ja päivityksensä harkiten.
Pelin kehittäjä on myös lisännyt mukaan pomo-ottelut, jotka sijoittuvat joka kymmenenteen aaltoon. Nämä voimakkaat vastustajat kulkevat aina pisintä polkua Monoliittia kohti. Niiden kukistaminen ei ole vain välttämätöntä selviytymisen kannalta, vaan se palkitsee pelaajan erikoispäivityksillä tavanomaisen dekin ulkopuolelta. Tästä syntyy palkitseva, noidankehämäinen eteneminen: haasta itsesi, kukista pomo, vahvistu, ja olet valmis seuraavaan haasteeseen.
Progress_Check ja Tate Multimedia: Kaksi äärilaitaa yhdistyvät
Monolith: Rogue TD on erityisen mielenkiintoinen myös tekijöidensä puolesta. Kehittäjä Progress_Check on kahden sisaruksen intohimosta syntynyt pelistudio, jolle tämä peli on debyyttiprojekti. Vuosien alan kokemuksen jälkeen he päättivät perustaa oman studion, tavoitteenaan luoda ainutlaatuisia ja merkityksellisiä pelikokemuksia. Heidän intohimonsa näkyy siinä, että peli on alun perin yhden kehittäjän tarkan työn tulos, luvaten ilmaisia sisältöpäivityksiä ja laajennuksia tulevaisuudessa.
Toisella puolella on julkaisija Tate Multimedia, joka tuo projektiin vankkaa ammattitaitoa ja vuosikymmenten kokemuksen. Puolalainen Tate Multimedia on ollut pelialalla yli 25 vuotta. Vaikka he aloittivat kehittäjänä – ja tulivat tunnetuiksi esimerkiksi Kao the Kangaroo ja Urban Trial Freestyle -peleistä – he ovat siirtyneet viime vuosina kokopäiväiseksi julkaisijaksi. Heidän kokemuksensa globaalista markkinasta (yhteistyöt Sony, Microsoft, Nintendo) antaa Progress_Checkin debyytille parhaat mahdolliset eväät menestykseen.
Tate Multimedia tunnetaan siitä, että he etsivät ”talon ideoita” -mallin mukaisesti uusia, rohkeita ja epätavallisia projekteja. Monolith: Rogue TD sopii tähän kuvaukseen täydellisesti: se yhdistää kaksi genren, kääntää roolit ja tarjoaa raa’an strategisen syvyyden, joka vetoaa hardcore-strategisteihin.
Korruption levitessä: Odotetut ominaisuudet
Jotta Monoliitin voima todella pääsee oikeuksiinsa, pelaajat voivat odottaa seuraavia ominaisuuksia, jotka takaavat korkean uusinta-arvon ja brutaalin strategisen haasteen:
- Satunnaistetut Korttipäivitykset: Mahdollisuus luoda oma deck jokaisella aloituskerralla parantaen torneja, ydintä ja tuhoisaa potentiaalia.
- Dynaaminen Maasto: Taistelukenttä laajenee ja muuttaa muotoaan jokaisen päivän jälkeen, luoden uusia reittejä ja strategisia pullonkauloja.
- Monipuoliset Puolustustornit: Kolme päätornityyppiä ja kuusi ainutlaatuista hyökkäystyyliä, jotka voi sijoittaa kartalle synergian maksimoimiseksi.
- Haastavat Pomot: Jokaisen maailman puolustajat lähettävät voimakkaita pomoja, joilla on omat erikoiskykynsä, mikä pakottaa taktisiin valintoihin.
- Kevyt Graafinen Tyyli: Tumma, tyylikäs visuaalinen ilme, joka korostaa pelin roisto-teemaa.
Mihin asti valloitus kantaa?
Monolith: Rogue TD on nousemassa yhdeksi kiinnostavimmista nimikkeistä tornipuolustusgenressä, tarjoten raikkaan roolinvaihdoksen ja yhdistäen sen koukuttaviin roguelike-mekaniikkoihin. Peli on tulossa PC:lle ja Nintendo Switchille, ja se on jo nyt lisättävissä toivelistalle Steamissa, jotta pelaajat voivat olla valmiina, kun Monoliitti tekee lopullisen syöksynsä.
Onko sinulla jo strategiasi valmiina, vai aiotko improvisoida, kun maailma alkaa vääntyä Monoliitin tahdon alle?