Remedy Entertainment astuu vahvasti moninpelimaailmaan julkaisemalla FBC: Firebreakin, kolmen pelaajan yhteistyöhön perustuvan ensimmäinen henkilöiden ammunnan, sijoittuen mystiseen Federal Bureau of Control -organisaatioon. Peli julkaistiin 17. kesäkuuta 2025 PC:lle (Steam, Epic Games Store), Xbox Series X|S:lle sekä PlayStation 5:lle. Firebreak on sekä ensimmäinen Remedyltä itse kustannettu peli että heidän ensikosketuksensa moninpeliin .
Pelin ytimen muodostaa kolmeen pelaajaan perustuva tiimipohjainen PvE-kokemus: pelaajat toimivat Firebreak-yksikkönä, joka hyökkää The Oldest Housen sisälle kontrolloimaan oudosti käyttäytyviä paranormaaleja uhkia, kuten Hiss-armeijoita. Remedyn Northlight-moottorilla toteutettu kokonaisuus tarjoaa realistista ja synkkää visuaalista tyyliä, jossa yhdistyvät Controlin tunnistettava estetiikka ja rajut toimintakohtaukset.
Pelimekaniikka ja kriisit
FBC: Firebreakissä pelaajat valitsevat yhden kolmesta niin kutsutusta Crisis Kitistä: Jump (sähköön perustuva), Fix (lähi-iskuja painottava) ja Splash (veden manipulointiin liittyvä kit). Nämä kitit rakentavat erilaisia rooleja, tukien tiimiyhteistyötä esimerkiksi castaten kenttävaikutuksia tai parantaen joukkuetovereita.
Pelin „Job“-osion tehtävät vaihtelevat keskitetyn tavoitteiden hallinnasta ja erilaisten ilmestyvien paranormaalien ilmiöiden eliminointiin. Pelitilassa suoritetaan objektien sisältämien uhanalakointien ja parantavien elementtien mukaisesti mission tavoitteet, joissa yhdistyvät taktinen yhteistyö, aseistus ja aberranttien voimat. Esimerkiksi „Paper Chase“ -tehtävässä paperimuodostelmat ovat vihollisina, luoden juonellisesti mustan huumorin elementtejä pelityökokemukseen .
Julkaisun vastaanotto
Julkaisun jälkeen palaute on ollut vaihtelevaa: pelaajamäärät eivät yllättiin odotetun tasolle Steamissa, missä samanaikaisia käyttäjiä oli alle 300 . Remedy itse kommentoi, että he „toivovat parempaa lanseerausta“, mutta silti yli miljoona käyttäjää on jo kokeillut peliä julkaisun jälkeen .
Kriitikot ovat pääosin kriittisiä. Polygon vertaa FBC:tä toiseen päivittäiseen työhön, jossa tehtävien toisto käy raskaaksi ja pelimekaniikat jäävät pintapuolisiksi . Myös Tom’s Guide kiittelee pelin vapaaehtoista lähestymistapaa ilman battle pass -järjestelmää, mutta haastaa sen pitkäkestoisen kiinnostavuuden puuttumisesta .
Remedyn tuki ja jatkosuunnitelmat
Remedy korostaa, että FBC: Firebreak ei ole live‑service -peli, eikä se sisällä päivittäisiä kirjautumisia tai rohkaisevaa FOMO-strategiaa. Kaikkia uusia sisältöpäivityksiä suunnitellaan ilmaiseksi, ja ainoat maksulliset osiot ovat kosmeettisia elementtejä .
Suunnitelmissa on kaksi merkittävää sisältöpäivitystä vielä tämän vuoden aikana: syksyllä „Outbreak“, joka tuo uusia tehtäviä, vihollisia ja mekaniikkoja kuten lämpövaikutuksia, ja talvella „Blackout“, joka lisää uusia kenttiä, aseita sekä pimeyteen liittyviä ominaisuuksia.
Remedy osana laajempaa strategiaa
FBC: Firebreak on osa Remedyn laajempaa strategiaa siirtyä työstä «work-for-hire»-toimijasta itsenäiseksi julkaisijaksi, jolla on omat IP‑oikeudet. Yhtiöllä on tällä hetkellä neljä eri peliprojektia samalla tuotannossa, mukaan lukien Control‑jatko ja Max Payne -remaket.
Studio Espoossa on kasvanut 380 hengen kokoonpanoksi, jonka avulla se voi toteuttaa sekä lineaarisia yksinpelejä että moninpelikokemuksia kuten FBC: Firebreak. Remedy pyrkii samalla laajentamaan luomaansa „Remedy Connected Universe“-yhteistä pelialuetta niin peleissä kuin muussa viihteessä .
Haasteet ja mahdollisuudet
Peli saa kiitosta luovasta yhteistyön painotuksesta ja Control‑universumin tunnistettavasta tunnelmasta , mutta toisaalta jää kritiikin mukaan liian pinnalliseksi tehtäväloopiksi . Pelaajayhteisö odottaa, että Remedy reagoi tähän muutoksilla ja syvällä tuotekehityksellä.
Vaikka lanseeraus ei vastannut odotuksia, yli miljoonan pelaajan testausmäärä osoittaa, että potentiaalia löytyy – etenkin hyvällä tuella, pelitasapainolla ja uusilla morfauksilla pelikokemuksessa .
Yhteenveto
FBC: Firebreak on rohkea askel Remedylle heidän ensiaskeleissaan moninpelien kentällä. Control‑universumi antaa pelille vahvan rikkaan taustan, ja yhteistyöpainotteisuus luo mielenkiintoisia taktisia mahdollisuuksia. Toistaiseksi vastaanotto on kuitenkin ollut kaksijakoista: näkemykset vaihtelevat tyytyväisyydestä pettymykseen, ja Remedy selvästi tavoittelee aktiivista pelaajakuntaa tulevilla päivityksillä. Seuraavien kuukausien päivitykset tulevat määrittämään pelin lopullisen kohtalon.