Robobeat – ilmainen päivitys tuo lisää taktista vapautta

Leamington Spa, UK – 26. kesäkuuta 2025 – Tulossa jälleen hiottua adrenaliinia rytmin sykkeessä. UK-pelijulkaisija Kwalee yhteistyössä itsenäisen Inzanity-studion kanssa on julkaissut uuden, ilmaisen päivityksen PC-versiolle roguelite-rhythm-FPS-klassikkoonsa ROBOBEAT. Tämä päivitys tuo kauan odotetun repputoiminnon, jonka avulla pelaajat voivat kantaa mukanaan yhtä ylimääräistä asetta ja yhtä utiliteetti‑esinettä kerrallaan. Reppu tuo mukanaan merkittävää taktista joustavuutta, sillä taktisia yhdistelmiä voi hyödyntää entistä monipuolisemmin.

Päivityksen mukana tulee myös Link Utility -ominaisuus, joka yhdistää vihollisia toisiinsa ja siirtää debuffeja ja vahinkoja ketjuna. Tämä tuo kokonaan uudenlaisia strategisia mahdollisuuksia rytmimetsästyksen keskelle. Lisäksi patchissa on joukko yleisiä parannuksia ja bugikorjauksia, jotka tekevät pelistä sujuvamman ja entistäkin nautittavamman läpipeluettavan.

Ilmainen päivitys jo saatavilla pc:lle

Uuden päivityksen voi nyt ladata täysin veloituksetta PC:llä, ja se on saatavilla sekä Steam- että Epic Games Store -alustoilla. Samalla ROBOBEAT on mukana Steamin kesäalessa – tarjolla peräti 40 % alennuksella. Pelinä se tarjoaa omanlaisen yhdistelmän nopeatempoista toimintaa ja rytmipohjaista kontrollointia, mikä tekee siitä oivan valinnan niille, jotka haluavat päästä syvälle sekä bullet hell -ralliin että musiikin voimalla ajoittuvaan ampumiseen.

Lisätiedot ja trailerit löytyvät päivityksen virallisten sivujen kautta – tilastojen mukaan pelaajat ovat erityisen innoissaan repputoiminnosta, koska se laajentaa aserepertuaaria ja mahdollistaa yhä monipuolisempia pelityylejä.

Shoot to the beat – täysi rytmielämys

ROBOBEATissa yhdistyvät intensiivinen action, nopeatempoiset seinäjuoksut, liukuminen ja bunny hop -liikkeet sekä rytmiin ajoittuva ampuminen. Pelissä voit myös ladata omia kappaleita (.wav, .mp3 tai .ogg) ja luoda niiden perusteella syksytyksiä pelin sisäisessä editorissa. Tämä räätälöi pelikokemuksen täysin omaan musiikkimakuun sopivaksi ja palkitsee onnistuneista rytmiyhteyksistä vahingoiksi/kertymäajaksi asti.

Pelaaminen ei ole koskaan ollut vain narinaa ampuminen, vaan ennen kaikkea ”dance ’til you die” -henkistä flow’ta, jossa liike ja räjähtelevät kohtaukset puhaltavat henkeä peliin. Päivityksen myötä valikoima laajenee, sillä reppu mahdollistaa entistä sujuvamman aseen vaihtamisen rytmihäiriöiden keskellä.

Backpack feature – mitä se tarkoittaa?

Reppu on vastannut monen fanin toivomukseen: voit kanniskella asenerepun lisäksi myös utiliteetti‑esineen kuten esimerkiksi Link Utilitiyn, terveyspaketteja, pamahduspommeja tai vaikkapa jäähdytyshelmiä. Tämä mahdollistaa taktisten asetelmien muodostamisen: haluatko puolustaa itseäsi, lisätä vahinkoa tai hidastaa vihollisia – reppu toimii avainasemassa.

Link Utility -ominaisuuden tarkoituksena on yhdistää vihollisia niin, että yksi osuma vaikuttaa kaikkiin. Tämä tuo uuden tason haltuunottoa taistelutilanteisiin, jossa yksi hyvin ajoitettu isku kehittyy ketjureaktioksi ja tehostaa koko iskuryhmän tehoa.

Peli on jatkoa bountynmetsästykselle

ROBOBEATin tarinan keskiössä on Ace-niminen palkkionmetsästäjä, joka metsästää eksoottisia robotteja techno-maailmassa. Tarinan keskiössä on robottaiteilija Frazzerin linna, jossa jokainen kerta on remix – tasot satunnaistetaan ja asearsenaali muovautuu juoksujen mukaan. Pelaaja pääsee kokemaan joka kerta erilaisen kulun, sillä rogue‑lite‑mekanismi ravistelee staminaa, cooldowna ja muuta pelidynamiikkaa.

Tästä lisää tuo reppu‑ominaisuus – se kasvattaa arsenaalia yhdistellä eri asepareja sekä utiliteetteja. Tämä tuo lisää taktiikkaa ja pelaajan päätöksiä siihen, mitä aseita ottaa mukaan kuhunkin juoksuun.

Kwalee ja Inzanity

Kwalee on monesti palkittu brittiläinen pelijulkaisija, jonka katalogissa on mm. Wildmender, Voidwrought, The Spirit of the Samurai, Hordes of Hunger ja The Precinct sekä tulevia nimikkeitä kuten GladiEATers ja Retro Space. Vuonna 2022 Kwalee palkittiin Best Publisher -palkinnolla TIGA Awards -gaalassa, ja se tukee aktiivisesti Women in Games ‑järjestöä sekä muita hyväntekeväisyyskohteita kuten Safe In Our World ja SpecialEffect.

Ruotsalainen Inzanity, joka perustettiin 2016, on indie-studio Simon Fredholmin johdolla. Aiemmin studio on tehnyt mm. Break the Game ja Escape the Game -nimisiä indiepelejä. ROBOBEAT on heidän tähän mennessä suurin peliprojektinsa, jossa yhdistyvät rhythm-FPS ja haastava rogue‑lite‑malli.

Yleinen parannuspaketti

Päivityksen mukana tulee myös joukko yleisiä bugikorjauksia ja pelisäätöjä – mm. cooldownin säätöjä, vakausparannuksia ja käyttöliittymän selkeytystä, joista yhteisö on jo antanut myönteistä palautetta. Tavoitteena on yhtenäisempi ja sulavampi pelikokemus jatkuvan juoksun, rytmivasteen ja ammusten kulutuksen yhteispelin osalta.

Merkityksellinen kysymys on, kuinka paljon nämä tekniset optimoinnit vaikuttavat pelin flow’hun – ensimmäisten palautteiden perusteella merkittävästi, erityisesti palkkiotuotossa ja aseiden hallittavuudessa.

Suoratoistoa pelaamisen ohessa ja välissä


Matkalle edullisesti lentäen


Vastaa