Japanilainen driftauskuume saa futuristisen käänteen, kun videopelistudio Gaming Factory ja autojätti Hyundai Motor ilmoittavat ainutlaatuisesta yhteistyöstä. Tämän liiton hedelmänä syntyi INSTEROID, huippuluokan sähköinen konseptiauto, joka yhdistää digitaalisen pelikulttuurin ja motorsports-maailman ennennäkemättömällä tavalla. INSTEROID saapuu JDM: Japanese Drift Master -peliin ilmaisena päivityksenä lokakuun 30. päivä, tuoden mukanaan uuden luvun virtuaalisen driftaamisen aikakauteen.
Uutinen on herättänyt suurta innostusta autopelejä ja korealaisen autojätin innovatiivisuutta seuraavien keskuudessa. Kyseessä ei ole vain uusi automalli, vaan symboli siitä, kuinka perinteiset autovalmistajat etsivät uusia tapoja olla läsnä tulevaisuuden liikkuvuuskulttuurissa – joka ulottuu kaukokontrolliin ja virtuaalisiin ralleihin asti. Yhteistyö sijoittaa Hyundai Motorin INSTEROIDin suoraan ikonisten japanilaisten driftausklassikoiden rinnalle, luoden mielenkiintoisen kontrastin retro- ja futuristisen autokulttuurin välille.
Autokulttuurin ja digitaalisen vision liitto
Gaming Factoryn kehittämä JDM: Japanese Drift Master on peli, joka vie pelaajat avoimeen maailmaan tutkimaan Japanin legendaarista autokulttuuria. Simcade-fysiikoilla varustettu kokemus tarjoaa satoja kilometrejä mutkaisia vuoristoteitä ja kaupunkimaisemia, jotka ovat saaneet inspiraationsa Honshun alueesta, tarkemmin ottaen fiktiivisestä Guntaman prefektuurista. Peli on saanut kiitosta autenttisuudestaan ja tavasta, jolla se upottaa pelaajan toisen mahdollisuuden tarinaan käsin piirrettyjen mangasivujen kautta. Kun tällainen peli saa kumppanikseen globaalin autovalmistajan, joka on tunnettu ”Progress for Humanity” -visiostaan ja panostuksestaan sähköiseen liikkumiseen, lopputulos on väistämättä jännittävä.
INSTEROID on täydellinen esimerkki tästä digitaalisuuden ja todellisen maailman kohtaamisesta. Se ei edusta vain suorituskykyä, joka on optimoitu sivuluisuun, vaan se kantaa mukanaan futuristista, katseenvangitsevaa muotoilua, joka on omiaan juuri videopelin avoimeen maailmaan. Sähköautojen välitön kiihtyvyys ja valtava vääntö tulevat varmasti vaikuttamaan dramaattisesti siihen, miten pelaajien on hallittava ja ohjattava autoa niin sanotuilla touge-reiteillä kuin perinteisillä kilparadoillakin. Tämä pakottaa kokeneetkin virtuaalikuskit opettelemaan driftaamisen taidon uudelleen, sähköauton ominaispiirteet huomioon ottaen.
INSTEROID – Konsepti, joka uhmaa fysiikan lakeja
INSTEROID on Hyundai Motorin eurooppalaisen muotoilutiimin luoma konsepti, joka on rakennettu menestyneen INSTER-sähköauton pohjalle – ikään kuin INSTER ”steroideilla” höystettynä. Vaikka autoa ei ole koskaan tarkoitettu sarjatuotantoon, se on radikaali Mitä jos? -kysymys, joka tutkii kompaktien sähköautojen suorituskyvyn ja muotoilun rajoja. INSTEROID on muotoilultaan huima: siinä on levennetty runko, rata-ajoa varten optimoidut pyörät ja massiivinen takaspoileri, joka tuo mieleen 1980-luvun ralliautot ja modernit Formula 1 -luomukset.
Sisätiloiltaan konsepti on pelikeskeinen ja riisuttu: kuppipenkit, turvakehikko ja erikoisohjauspyörä luovat immersiivisen ajokokemuksen. Hauskana yksityiskohtana Hyundai on kertonut, että INSTEROIDin ainutlaatuinen äänimaailma on saanut inspiraationsa muun muassa Pac-Man -pelistä. INSTEROIDin muotoilu on täynnä viittauksia pelikulttuuriin, kuten ”Boost”-kuvakkeita ja personoitavissa oleva valonäyttö kojelaudassa, joka reagoi ajamiseen. Kyseessä on auto, joka on suunniteltu nimenomaan herättämään tunteita ja vangitsemaan nuoremman sukupolven huomio, joka on tottunut videopelien rajattomaan luovuuteen.
INSTEROID ilmentää myös Hyundai Motorin sitoutumista kestävään kehitykseen. Sisätiloissa on käytetty kierrätetyistä langoista valmistettua 3D-neulottua kangasta, ja suorituskyvyn optimoimiseksi ja painon vähentämiseksi siinä on käytetty kevyitä hila-rakenteita. Vaikka kyseessä on vain digitaalinen unelma, sen rakenne on teknisesti toteutettavissa, sillä se perustuu IONIQ 5 N:n kaltaisiin suorituskykyisiin sähköauton pohjarakenteisiin.
Sähköinen vauhtikampanja Japanin vuorilla
INSTEROID ei ilmesty peliin yksinään, vaan sen myötä pelaajat saavat uuden, neljä kisaa sisältävän sivutehtäväkampanjan. Tässä kampanjassa INSTEROIDia päästään mittaamaan muita Hyundai-brändättyjä sähköautoja vastaan: INSTER ja IONIQ 5. Tämä tarjoaa jännittävän tavan kokeilla uuden konseptiauton suorituskykyä välittömästi.
Pelaajien on voitettava kaksi touge-kilpailua, aikahyökkäys ja kiihdytyskisa (drag race), ansaitakseen INSTEROIDin pysyvästi omaan autotalliinsa JDM-pelissä. Sivutehtäväkampanja avautuu pääjuonilinjan luvun 01, tehtävän 06 suorittamisen jälkeen, ja siihen pääsee käsiksi avoimesta maailmasta erillisen kiinnostavan kohteen kautta. Ilmainen päivitys, joka sisältää uuden auton ja tehtävät, julkaistaan kaikille pelaajille lokakuun 30. päivä, tuoden samalla peliin kolme uutta lisensoitua Hyundai-mallia, joista kaksi ovat suoraan valmistajan tuotantovalikoimasta.
Driftingin tulevaisuus on sähköinen – ja virtuaalinen
Drifting, joka sai alkunsa Japanin mutkaisilla vuoristoteillä laittomissa touge-kilpailuissa 1970-luvulla, on perinteisesti yhdistetty viritettyihin bensiinimoottorisiin takavetoautoihin. Kuitenkin INSTEROIDin kaltaiset konseptit osoittavat, että lajin tulevaisuus on siirtymässä sähköiseen aikaan. Sähkömoottorit tarjoavat välittömän ja täysin hallittavissa olevan väännön, joka itse asiassa sopii driftingiin jopa polttomoottoreita paremmin tietyin osin. Sähköisten ajoneuvojen myötä ajoneuvojen dynamiikkaa voidaan manipuloida ja säätää ohjelmallisesti tavoilla, jotka olivat ennen mahdottomia.
Hyundai on jo osoittanut sitoutumisensa tähän kehitykseen muun muassa IONIQ 5 N -mallillaan, jossa on erityinen drift-tila. INSTEROIDin lisääminen JDM-peliin ei ole vain markkinointitemppu, vaan se on ajankohtainen kannanotto siihen, että sähköautot voivat tarjota jopa enemmän jännitystä ja haastetta driftauskilpailuissa. Pelin simcade-fysiikat ovat ihanteellinen alusta sähköauton erilaisen kiihtyvyysmomentin vaikutuksen testaamiseen, pakottaen pelaajat hallitsemaan uudenlaisen voimanannostelun vuoristoteillä.
Tokion suuri näyttämö
Yhteistyö huipentuu Japanissa Tokion Big Sight -messukeskuksessa järjestettävässä Japan Mobility Show’ssa. Tapahtuma, joka on perinteisen Tokyo Motor Show’n seuraaja, esittelee maailmalle tulevaisuuden liikkumisratkaisuja lokakuun 30. päivästä marraskuun 9. päivään. Hyundai Motor hyödyntää tätä maailmannäyttämöä esittelemällä INSTEROIDin paitsi fyysisenä konseptina, myös pelattavana kokemuksena.
Messuvieraat ovat ensimmäisiä, jotka pääsevät pelaamaan INSTEROIDilla JDM: Japanese Drift Masterissa Hyundai Motorin osastolle pystytetyssä erillisessä pelitilassa. Tämä on mielenkiintoinen tapa tuoda pelikokemus fyysisen näyttelyn keskipisteeseen ja luoda suora yhteys todellisen autonäyttelyn ja virtuaalisen ajosimulaation välille. INSTEROIDin debyytti Gamescomissa ja nyt sen esittely Japan Mobility Show’ssa sekä lanseeraus JDM:ssä alleviivaavat Hyundain strategiaa tavoitella nuorempaa, peli- ja teknologiaorientoitunutta yleisöä.
INSTEROIDin tie autotalliin – Askeleet pelaajalle
Pelaajan on noudatettava tiettyä polkua ansaitakseen INSTEROIDin pysyvästi käyttöönsä JDM: Japanese Drift Master -pelissä lokakuun 30. päivän päivityksen jälkeen. Seuraamalla tätä polkua varmistat, että pääset kokemaan sähköisen sivuluisun mahdollisimman pian.
- Pääjuonen suorittaminen: Suorita ensin pelin päätarinasta luku 01, tehtävä 06.
- Kiinnostavan kohteen löytäminen: Etsi tämän jälkeen avoimesta maailmasta INSTEROID-kampanjaan liittyvä kiinnostava kohde (Point of Interest).
- Kilpailut: Voita neljän kilpailun sivutehtäväkampanja, jossa ajetaan INSTEROIDilla muita Hyundai-autoja (INSTER ja IONIQ 5) vastaan.
- Kampanjan sisältö: Kampanja koostuu kahdesta touge-kilpailusta, yhdestä aikahyökkäyksestä ja yhdestä drag race -kiihdytyskisasta.
- Palkinto: Onnistuneen kampanjan suorittamisen jälkeen INSTEROID avautuu autotalliisi pysyvästi.
INSTEROID on enemmän kuin lisäauto: se on Hyundai Motorin ja Gaming Factoryn yhteinen näkemys siitä, kuinka tulevaisuuden liikkuvuus, peli-ilo ja driftaamisen taito voivat kohdata virtuaalimaailmassa. Sen myötä JDM: Japanese Drift Master vahvistaa asemaansa simulaation ja populaarikulttuurin risteyksessä, tarjoten pelaajille jatkuvasti uusia, yllättäviä ajokokemuksia.
Yksi kommentti artikkeliin ”Sähköinen sivuluisu: JDM: Japanese Drift Master ja Hyundai lyövät hynttyyt yhteen”