Splitgatesta seuraava “iso” Esports peli

Splitgate yhdistää Halo- ja Portal-räiskinnät yhdeksi verkkoareenamatsiksi, jossa pelaajat taistelevat toisiaan vastaan ja luovat paikasta toiseen mahdollistavia portaaleja. Alkujaan pelin varhaisversio julkaistiin jo vuonna 2019, mutta peli julkaistiin uudestaan heinäkuussa 2021 ja tuotiin samalla PC:n ohella myös konsoleille, minkä myötä pelin suosio räjähti.

Vaikka esports kokonaisuudessaan on uskomattoman suosittu, sinun olisi virhe ajatella, että alalle on helppo murtautua uudella otsikolla. Kuten keksijät, jotka tuhlaavat kymmeniä ideoita ennen läpimurron saavuttamista, esports-teollisuus on epäsuosittu, ankara ja jopa vain ilkeä joskus.

Useat pelit ovat yrittäneet tulla “seuraavaksi isoksi asiaksi”, mutta ei näytä olevan mitään sääntöjä siitä, mikä tekee menestyvästä esportista. Jotkut, kuten Fortnite tai Apex Legends, lyövät sitä isosti heti alusta alkaen, kun taas toiset kamppailevat säilyttääkseen merkityksensä tai ovat kuolleita saapuessaan.

Rocket League ja Rainbow Six: Siege – kaksi suhteellisen uutta nimikettä – ovat molemmat olleet olemassa vuodesta 2015 ja Overwatch vuodesta 2016. Call of Duty ja Halo näkevät uusia julkaisuja, mutta ovat ikivanhoja franchising-yrityksiä. Dota 2, CS:GO ja League of Legends ovat kaikki noin vuosikymmenen vanhoja.

Uutena markkinoille, Splitgate. Kilpailu FPS-valtaistuimen uusin haastaja tulee vuoden 2022 aseisiin, ja haluaa ravistella pelialaa – teollisuutta. Tietenkin se on paljon, paljon helpompaa sanoa kuin tehdä, ja voidaan ihmetellä: miksi Splitgate-kehittäjät 1047 Games uskovat voivansa onnistua siellä, missä lukuisat muut ovat epäonnistuneet? 

Splitgate 2022

Peli nousi ensimmäisen kerran esiin vuonna 2021, kun se osoittautui hitti useiden Call of Duty -sisällöntuottajien keskuudessa. Peli oli suuri menestys kesällä 2021, ja sitä ylistettiin sen omaperäisyydestä, mutta se muistuttaa kilpailevaa FPS-titteliä Haloa. Splitgatella oli noin 60 000 huippupelaajaa Steamissa elokuussa 2021, mutta määrä laski huikeasti noin 3000: een vuoden 2022 alussa.

Pelillä on nyt kahden tai kolmen tuhannen pelaajan pelaajaryhmä Steamissa, vaikka peli on suosittu myös konsoleilla. Splitgaten tiimi oli uskomattoman pieni – mikä tekee loppuvuoden 2021 menestyksestä vieläkin vaikuttavamman. On ilmeistä, että potentiaalia on, mutta tämä potentiaali on ymmärrettävä, jos Splitgate haluaa saavuttaa FPS-tyylilajin ylemmät echelonit.

Splitgaten kilpailuelementti oli aina sisäänrakennettu peliin, mutta ensimmäiset viralliset esports-turnaukset alkoivat vasta loppuvuodesta 2021, kun 1047 Games päätti 100 miljoonan dollarin rahoituskierroksen. Joulukuussa julkistettiin uusi esports-sarja, jonka palkintopotti oli 500 000 dollaria. Se on enemmän kuin paljon esports-nimikkeitä, joissa on paljon suurempia pelaaja- ja katsojajoukkoja, jotka voivat ylpeillä.

(ESI Illustration) Pictured: Ian Proulx. Image credit: 1047 Games

Franchising liiga

Mielenkiintoinen käänne Splitgatelle – ja sellainen, joka voisi tehdä tai rikkoa sen esports-ekosysteemin – on myynninedistämis- ja putoamisjärjestelmän sisällyttäminen. Splitgaten kilpailuympäristössä on nyt kaksi tasoa: huippuluokan liiga nimeltä Splitgate Pro Series ja toinen liiga nimeltä Challengers Series. Vaikka Pro-sarja on avoin ammattipelaajille ja joukkueille, Challengers tarjoaa pyrkiville joukkueille mahdollisuuden päästä isoon liigaan.

Järjestelmän avulla Challengers-sarjan parhaat joukkueet pääsevät Pro-sarjaan ja Pro Leaguen alhaisin joukkue putoamaan jokaisen kauden lopussa. Vaikka olet ammattilaisjoukkue, et välttämättä silti osallistu Liigaan kahtena kautena peräkkäin.

Proulx sanoi, että tämän ajatuksena on “avata ovi yhteisöllemme, joista monet ovat todella ilmiömäisiä pelaajia, ja ehkä löytää seuraava Pro-tähti kasvavalle pelillemme”.

“Uskomme, että putoaminen on yksi SPS-komponenteista, joka luo faneilta lisääntynyttä jännitystä ja katsojamäärää – mitä sponsorit arvostavat. Tärkeintä on, että annamme yhteisöpelaajillemme mahdollisuuden kehittää uraansa ja pelata Splitgaten parhaiden rinnalla.”

Ongelmana on, että ammattilaisjoukkueet ja sponsorit haluavat nähdä pelaajansa kilpailun huipulla, joten ammattilaisjoukkue, joka putoaa alemmalle kilpailutasolle, voi vahingoittaa sponsorointia. Se on yksi syy siihen, että LEC: n ja CoD-liigan kaltaiset franchising-liigat ovat olemassa: jos putoamisriskiä ei ole, joukkueet ovat arvokkaampia sponsoreille – he tietävät, että joukkue pelaa joka viikko riippumatta siitä, mitä tapahtuu.

Kuitenkin, jos sinut voidaan pudottaa, yrität todennäköisesti kovemmin pysyä Liigassa, mikä tekee siitä kilpailukykyisemmän. Samaan aikaan Challengers-sarjan joukkueet taistelevat kovasti päästäkseen Pro-sarjaan. Malli on linjassa perinteisen urheilun kanssa kaikkialla Euroopassa, ja jää nähtäväksi, hyötyykö Splitgate tästä turnausmuodosta vai vuotaako se verta.

Splitgate on nyt mielenkiintoisessa asemassa. Pelin kehittäjillä on rahaa kasvaa, ja he ovat värvänneet Logitechin tuen auttamaan kumppanuuksissa ja logistiikassa. Proulx päätteli, että studio aikoo kasvattaa pelin “AAA-tasolle” vuoden 2022 aikana ja kasvattaa studiotiimiä sen mukana.

On syytä olla optimistinen nimikkeen esports-tulevaisuudesta, varsinkin kun otetaan huomioon, että peliä on hauska katsella ja sillä on huomattava kasa rahaa tarjota joukkueille. Silti esports on oikukas peto, ja edes vankat perusasiat eivät aina takaa menestystä esportsin mittaamattomassa maailmassa.

Oletko sinä kokeillut Splitgate-peliä, onko siitä sinun mielestäsi seuraavaksi isoksi kilpailupeliksi?

1 thought on “Splitgatesta seuraava “iso” Esports peli”

Leave a Reply