Subnautica 2 kieltää taistelun – suunnittelijan mukaan syynä pelin maailma, ei pasifismi

Viime aikoina Subnautica 2 on herättänyt keskustelua siitä, miksei pelissä ole taistelua. Osa pelaajista on ollut pettyneitä siihen, ettei merenalaisessa seikkailussa ole mahdollisuutta ampua väkivaltaisesti vaaroja vastaan. Nyt pelin suunnittelija Anthony Gallegos kertoo, että taistelun puuttuminen ei johdu pasifistisesta pelisuunnittelusta, vaan hyvin harkitusta pelimaailman ja pelimekaniikkojen linjauksesta.

Ei väkivallan ylistystä

Subnautica 2:n taistelupuutos on herättänyt hieman väärinkäsityksiä siitä, että peli olisi luonteeltaan rauhanomainen tai jopa pasifistinen. Gallegos kuitenkin korostaa, ettei pelistudiolla ole mitään erityistä pacifismiin liittyvää ideologiaa.

Studio on itse asiassa perustettu modintekijöiden toimesta, jotka ovat aiemmin tuottaneet moduja Half-Life -peleihin. Näissä moduissa oli hyvin paljon ammuskelua ja toimintaa, joten taistelun puute Subnautica 2:ssa on tietoinen suunnitteluratkaisu.

Suhdettamme pelimaisemaan

Gallegosin mukaan päätös taistelun poissulkemisesta perustuu haluun välttää pelaajassa dominoinnin tunteen syntyminen. Subnautica 2 kertoo tarinan ihmisistä, jotka joutuvat oppimaan elämään rinnakkain ympäristönsä kanssa, ei voittamaan sitä.

Tämä tarkoittaa sitä, että pelaaja kohtaa pelin vaarat ja olennot oppien tuntemaan ne ja niiden maailmassa liikkumisen lainalaisuudet ilman välitöntä tarvetta kukistaa tai tuhota vastustajiaan.

Inspiraatio kauhupelimaailmasta

Yllättäen Subnautica 2 ammentaa vaikutteita tunnetuista kauhupelisarjoista kuten SOMA ja Alien: Isolation, joissa taistelu on rajoitettua tai olematonta. Näissä peleissä on tutkittu, miten pelaajien kokemus muuttuu, kun he eivät voi turvautua helposti tappaviin aseisiin.

SOMA:n kehittäjät ovat todenneet, etteivät he halua antaa pelaajille mahdollisuutta voittaa vihollisensa taistelussa, sillä se voisi vähentää pelin jännitystä ja uhkaa. Pelaajat pyrkisivät hallitsemaan taistelumekaniikat, mikä veisi pois alkuperäisen pelin tunnelman ja pelitehtävän perusolemuksen.

Käyttäjäkokemuksen keskiössä haavoittuvuus

Subnautica 2:n kehitystiimi haluaa painottaa pelin perustaa: haavoittuvuutta, tutkimusta ja selviytymistä. Ilman mahdollisuutta käyttää tappavia aseita pelaajat joutuvat miettimään ja käyttämään muita keinoja selviytyäkseen ja edetäkseen pelissä.

Tämä lisää pelin tunnelmaa ja kokemuksellisuutta sekä korostaa merenalaisen maailman salaperäisyyttä ja voimaa. Se myös haastaa pelaajat kokemaan jotain erilaista kuin monissa muissa selviytymispainotteisissa peleissä.

Miksi pelaajien kannattaa ottaa tämä vastaan

Taistelutta jättäminen voi tuntua aluksi rajoittavalta, mutta samalla se avaa uusia mahdollisuuksia pelin tutkimiseen ja ympäristön kanssa yhteiselon löytämiseen. Peli kannustaa hahmottamaan maailmaa kokonaisuutena, jossa jokainen olento ja tapahtuma on merkityksellinen.

Gallegos kehottaa pelaajia suhtautumaan pelin taistelupolitiikkaan avoimin mielin ja kokeilemaan pelin tarjoamia vaihtoehtoja haavoittuvana ihmisenä tuntemattomassa maailmassa.

Listaus: Subnautica 2:n keskeiset pelisuunnitteluperiaatteet

  • Ei taistelua: Pelaaja on haavoittuvainen, eikä voi tuhota olentoja tavalliseen tapaan.
  • Vuorovaikutus: Pelimaailmassa korostetaan eloonjäämistä ja sopeutumista ympäristöön.
  • Tutkiminen: Pelaajan on löydettävä tapoja luoda yhteys maailman kanssa ja selvittää sen tarinat.
  • Uhka ja jännite: Pelin vaarat koetaan eri tavoin, ei ampumalla tai taistellen.
  • Inspiraatio: Vaikutteita on saatu tunnetuista kauhupeleistä, jotka hyödyntävät haavoittuvuutta ja pelkoa.

Jos haluat tutustua tarkemmin selviytymispelaamiseen ja löytää lisää pelisuosituksia, kannattaa kurkata Gamingcornerin arvostelut. Sivustolta löydät myös paljon muuta mielenkiintoista peliaiheista sisältöä, joka sopii kaikenlaisille pelaajille Gamingcorner.fi.

Käytetty artikkelikuva

Suoratoistoa pelaamisen ohessa ja välissä


Matkalle edullisesti lentäen