Peliala Suomessa

Suomen peliteollisuus on viime vuosikymmeninä kasvanut merkittävästi ja saavuttanut maailmanlaajuista huomiota. Menestystarinat kuten ”Angry Birds” ja ”Clash of Clans” ovat tehneet suomalaisista pelitaloista tunnettuja globaalisti. Tämän lisäksi Suomessa on runsaasti pienempiä, innovatiivisia pelistudioita, jotka tuottavat monipuolista sisältöä eri pelialustoille.

Kehitys ei ole ollut pelkästään suurten yritysten ansiota, vaan myös pienemmät toimijat ja start-upit ovat osallistuneet alan kasvuun. Monet suomalaiset yliopistot ja korkeakoulut tarjoavat pelisuunnitteluun ja pelikehitykseen keskittyviä koulutusohjelmia, mikä on osaltaan vauhdittanut alaa.

Merkittävät pelitalot

Suomessa toimii useita pelitaloja, jotka ovat saavuttaneet sekä kansallista että kansainvälistä menestystä. Näitä ovat esimerkiksi Rovio, joka on tunnettu ennen kaikkea ”Angry Birds” -pelistään, ja Supercell, jonka hittipelejä ovat mm. ”Clash of Clans” ja ”Clash Royale”.

Myös Remedyn Entertainment on yksi Suomen peliteollisuuden kärkinimistä. Yritys on tunnettu erityisesti tarinavetoisista peleistään kuten ”Alan Wake” ja ”Control”. Housemarque on puolestaan erikoistunut toimintapeleihin ja sen ”Returnal” on saanut paljon huomiota PlayStation-alustalla.

Listaus suomalaisista pelitaloista

Seuraavassa on lyhyt listaus joistakin suomalaisista pelitaloista ja heidän tunnetuimmista peleistään:

  • Rovio: Angry Birds, Bad Piggies
  • Supercell: Clash of Clans, Clash Royale, Brawl Stars
  • Remedy Entertainment: Alan Wake, Control, Quantum Break
  • Housemarque: Returnal, Resogun
  • Next Games: The Walking Dead: Our World
  • Seriously: Best Fiends
  • Frozenbyte: Trine-sarja
  • RedLynx: Trials-sarja
  • Fingersoft: Hill Climb Racing

Indie-studiot ja innovaatio

Suomessa on myös paljon pienempiä indie-studioita, jotka keskittyvät luomaan innovatiivisia ja erilaisia pelejä. Nämä studiot saattavat käyttää erilaisia rahoitusmalleja kuten joukkorahoitusta ja ne voivat myös olla erikoistuneet tiettyihin pelityyppeihin tai -alustoihin.

Indie-studioiden merkitys suomalaiselle pelialalle on suuri, sillä ne tuovat alaan monimuotoisuutta ja uusia ideoita. Usein nämä pienemmät toimijat pystyvät ottamaan suurempia riskejä ja kokeilemaan uusia konsepteja, mikä puolestaan voi johtaa uudenlaisiin menestystarinoihin.

Koulutus ja tutkimus

Kuten aiemmin mainittiin, suomalaiset korkeakoulut ja yliopistot tarjoavat useita koulutusohjelmia, jotka keskittyvät pelialaan. Esimerkiksi Aalto-yliopisto ja Kajaanin ammattikorkeakoulu ovat tunnettuja pelialaan erikoistuneista koulutusohjelmistaan.

Koulutus ja tutkimus ovatkin keskeisessä asemassa suomalaisen peliteollisuuden kehityksessä. Ne tarjoavat alalle osaavaa työvoimaa ja mahdollistavat uusien, innovatiivisten pelikonseptien syntymisen.

Tulevaisuuden näkymät

Suomalainen peliteollisuus näyttää tulevaisuudessa lupaavalta. Alan yritykset jatkavat investointejaan ja uusia, innovatiivisia pelejä julkaistaan jatkuvasti. Tekoäly, virtuaali- ja lisätty todellisuus ovat esimerkkejä teknologioista, jotka saattavat mullistaa pelikokemukset tulevaisuudessa.

Kansainväliset investoinnit ja yhteistyö eri toimijoiden välillä voivat myös avata uusia mahdollisuuksia suomalaisille pelitaloille. Yhä useammat yritykset kiinnostuvat esimerkiksi pelien hyödyntämisestä koulutuksessa, markkinoinnissa tai terveydenhuollossa, mikä avaa pelialalle uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Haasteet ja mahdollisuudet

Vaikka suomalainen peliteollisuus onkin vahvassa kasvussa, alaan liittyy myös haasteita kuten markkinoiden kyllästyminen ja jatkuvasti kasvavat kehityskustannukset. Kilpailu on kovaa ja uusien hittipelien luominen vaatii sekä luovuutta että resursseja.

Toisaalta juuri haasteiden voittaminen ja uusien innovaatioiden löytäminen tekevät alasta mielenkiintoisen. Jatkuvasti kehittyvä teknologia, uudet liiketoimintamallit ja kansainväliset mahdollisuudet pitävät huolen siitä, että suomalainen peliteollisuus pysyy dynaamisena ja kilpailukykyisenä.

Siirtyi taas: Grand Theft Auto VI

Rockstar Gamesin ilmoitus Grand Theft Auto VI:n (GTA VI) julkaisun siirtymisestä toukokuulle 2026 on herättänyt laajaa keskustelua pelialalla. Vaikka viivästys tarjoaa mahdollisuuden viimeistellä peli huolellisesti, se vaikuttaa merkittävästi myös koko peliteollisuuteen.

Pelit ja palaaminen: Roguelite-genre

Roguelite-genren suosio on kasvanut merkittävästi viime vuosina, tarjoten pelaajille ainutlaatuisia kokemuksia, joissa yhdistyvät haastavuus, uudelleenpelattavuus ja strateginen syvyys. Tämä artikkeli tarkastelee roguelite-pelien historiaa, kehitystä ja suosiota, sekä syitä, miksi pelaajat palaavat näiden pelien pariin yhä uudelleen.
hades

Roguelike-pelien kiehtova maailma: Mikä tekee niistä niin koukuttavia?

Roguelike on peligenre, joka on pitänyt pelaajia otteessaan jo vuosikymmenten ajan. Sen juuret ulottuvat 1980-luvun klassikkopeliin Rogue, josta koko genre on saanut nimensä. Vaikka modernit pelit ovat kehittyneet valtavasti grafiikan ja pelimekaniikkojen osalta, roguelike-pelien ydinelementit ovat säilyneet: satunnaisesti luodut pelimaailmat, pysyvä kuolema (permadeath) ja korostunut strateginen syvyys. Nämä ominaisuudet yhdessä luovat ainutlaatuisen ja haastavan pelikokemuksen, joka palkitsee kärsivällisyyttä ja taktista ajattelua.
trading card games

Mikä on CCG ja miksi se kiehtoo pelaajia

CCG eli keräilykorttipeli (englanniksi Collectible Card Game) on korttipelityyppi, jossa pelaajat rakentavat omia pakkojaan yksilöllisesti kerätyistä korteista. Näitä kortteja voi saada ostamalla pakkoja, suorittamalla tehtäviä tai pelaamalla. Jokainen kortti edustaa erilaisia olentoja, taikoja, varusteita tai tapahtumia, ja niillä on omat erityisominaisuutensa. Pelaajat asettuvat vastakkain, ja tavoitteena on usein lyödä vastustaja käyttämällä omaa pakkaa mahdollisimman tehokkaasti hyödyntäen strategista ajattelua ja korttien välistä synergiaa.
Three Games, Two Studios, One Franchise – Supremacy Franchise on syntynyt

Kolme eri peliä, kaksi pelistudiota, Yksi Franchise – Supremacy Franchise on syntynyt

Supremacy Franchise on virallisesti julkaistu, yhdistäen Dorado Gamesin ja Bytro Labsin luovuuden uuden nimen, Twin Harbour Interactiven, alle. Tämä uusi studio ottaa vetovastuun suosituista strategiapelisarjoista Supremacy: 1914, Supremacy: Call of War 1942 sekä Supremacy: World War 3 (entinen Conflict of Nations: World War 3). Yli 90 miljoonaa pelaajaa maailmanlaajuisesti on jo liittynyt näiden pelien pariin, ja huhut kertovat, että uusi julkaisu on horisontissa jo ensi kuussa. Pelaajien kannattaa siis pysyä valppaina.

Tencent Gamesin SPARK 2025 -tapahtuma paljasti 46 peliuutuutta

Tencent Games järjesti huhtikuussa vuosittaisen SPARK 2025 -pelikonferenssinsa Shenzhenissä, Kiinassa, ja toi esiin huikeat 46 peliä koskevaa päivitystä ja uutta julkaisua. Tapahtuma oli merkittävä osoitus yrityksen jatkuvasta panostuksesta laadukkaiden, mukaansatempaavien pelikokemusten kehittämiseen sekä globaalin pelaajayhteisön sitouttamiseen. Esitellyt pelit jakautuivat kolmeen pääkategoriin: kehitys, julkaisut ja sijoitukset. Näissä esiteltiin paitsi uusia pelimekaniikkoja ja pelitiloja, myös laajennuksia suosittuihin pelisarjoihin, e-urheiluturnauksia ja innovatiivisia yhteistyöprojekteja.
Doom (1993)

FPS pelit – ennen ja nyt

Ensimmäisen persoonan ammuntapelit (FPS) ovat kehittyneet merkittävästi vuosikymmenten aikana. Tässä artikkelissa tarkastelemme FPS-pelien historiaa, esittelemme klassikoita ja uusia suosikkeja sekä pohdimme, miten pelaaminen on muuttunut ajan myötä.​
The Rabbit Haul

Tower Defense -peligenren perusteet ja suosio modernissa pelimaailmassa

Tower Defense (TD) on strateginen peligenre, jossa pelaajan tehtävänä on puolustaa tiettyä alueelta tai polulta vihollisten hyökkäyksiä asentamalla puolustustorneja ja muita esteitä. Pelityyli on saanut alkunsa 1990-luvun lopulla modifioitujen pelien kautta, ja se on sittemmin kehittynyt omaksi suosituksi genrekseen. Tower Defense -peleissä keskeistä on resurssien hallinta, tornien sijoittelu ja vihollisten heikkouksien hyödyntäminen.

Everyone’s A Gamer: Kuukausittainen tiivistelmä pelien ja e-urheilun harrastajille

Pelien ja esportsin maailma on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina, ja globaali yleisö on nyt yli 3,4 miljardia ihmistä. ESL FACEIT Group (EFG) tarjoaa kuukausittaisen tiivistelmän, joka pitää sinut ajan tasalla tästä vilkkaasta alasta. Tällä kertaa ESL FACEIT syventyy Gen Z:n pelikulttuuriin, esittelemme esports-tähtiä, joita sinun tulisi tuntea, ja katsaamme tulevia merkittäviä tapahtumia.
skull and bones

Steam-alennusten vaikutus pelimyyntiin

Steam on pitkään ollut keskeinen alusta pelien myynnissä, ja alennuskampanjat ovat olleet merkittävä keino kasvattaa myyntiä sekä parantaa pelien näkyvyyttä. Viime vuosina kuitenkin alennusmyyntien vaikutus on heikentynyt huomattavasti, mikä pakottaa kehittäjät ja julkaisijat etsimään uusia keinoja pelinsä markkinoimiseksi.

Suoratoistoa pelaamisen ohessa ja välissä


Matkalle edullisesti lentäen