Pelitalo Seriously

Yleiskatsaus

Seriously Digital Entertainment Ltd., yleisesti tunnettu vain nimellä Seriously, on suomalainen pelitalo. Se perustettiin vuonna 2013, ja se on saavuttanut mainetta erityisesti ”Best Fiends” -mobiilipelisarjan kautta. Tämä pelitalo yhdistää pelien kehittämiseen myös muita viihdemuotoja, kuten animaatioita ja jopa oheistuotteita.

Vaikka Seriously on suhteellisen uusi toimija peliteollisuudessa, se on nopeasti luonut itselleen vahvan brändin ja fanikunnan. Tämä johtuu paitsi laadukkaista peleistä, myös kyvystä rakentaa pelien ympärille monimuotoista sisältöä ja yhteisöjä.

Perustajat ja alkutaival

Seriouslyn perustivat Petri Järvilehto ja Andrew Stalbow, jotka molemmat ovat kokeneita pelialan ammattilaisia. Järvilehto on työskennellyt aiemmin muun muassa Roviolla ja Remedy Entertainmentillä. Stalbow puolestaan on toiminut johtotehtävissä Roviossa ja Fox Digital Entertainmentissa. Kaksikon yhteistyö ja kokemus ovat olleet keskeisiä Seriouslyn nopealle menestykselle.

Tämän pelitalon tavoitteena oli alusta alkaen luoda pelisarjoja, jotka voisivat laajentua muihin viihdemuotoihin. Best Fiends -pelisarja on ollut erinomainen esimerkki tästä, ja se on toiminut ponnahduslautana yrityksen muille projekteille.

Best Fiends -pelisarja

Best Fiends on ehkäpä Seriouslyn tunnetuin tuote. Se on pulmapeli, joka julkaistiin vuonna 2014 ja joka on kerännyt sittemmin miljoonia latauksia eri alustoilla. Peli on saanut kiitosta sekä koukuttavasta pelimekaniikastaan että värikkäästä ja persoonallisesta ulkoasustaan.

Pelisarja on laajentunut useisiin jatko-osiin ja spin-off-peleihin, ja sen ympärille on rakennettu kattava ekosysteemi, johon kuuluu niin animaatiosarjoja, videoita kuin oheistuotteitakin. Tämä on ollut osa Seriouslyn strategiaa rakentaa peleistä paljon muutakin kuin pelkkiä digitaalisia tuotteita.

Viestintä ja markkinointi

Seriously panostaa vahvasti sosiaalisen median hyödyntämiseen ja yhteisöllisyyteen. Yritys käyttää monia eri kanavia, kuten Facebook, Instagram ja YouTube, pitääkseen yhteyttä faneihinsa ja jakaa uutisia, päivityksiä ja muuta sisältöä.

Tämä on ollut keskeinen osa yrityksen menestystä, sillä vahva yhteisö on paitsi luotettava tulonlähde, myös tärkeä pala brändin rakentamisessa ja ylläpitämisessä.

Erikoistunut liiketoimintamalli

Seriouslyn liiketoimintamalli eroaa monista perinteisistä pelitaloista. Sen sijaan, että keskityttäisiin pelkästään pelien kehittämiseen, yritys pyrkii luomaan laajempia viihdekokonaisuuksia. Tämä tarkoittaa esimerkiksi oheistuotteiden, kuten figuurien ja vaatteiden, kehittämistä sekä animaatioita ja muita audiovisuaalisia tuotteita.

Kokonaisvaltainen lähestymistapa antaa Seriouslylle mahdollisuuden hyödyntää monia eri tulonlähteitä ja lisää yrityksen joustavuutta markkinoilla, jotka ovat jatkuvassa muutoksessa.

Merkittävät saavutukset ja tunnustukset

  • Yli 100 miljoonaa latausta Best Fiends -pelisarjalle
  • Lukuisia palkintoja ja tunnustuksia, kuten ”Editor’s Choice” App Storessa
  • Vahva yhteisöllinen läsnäolo eri some-kanavissa
  • Oheistuotevalikoima, joka sisältää niin vaatteita, figuureja kuin muitakin tuotteita

Suomalainen pelitalo Seriously myytiin elokuussa 2019– israelilainen pelijätti Playtika maksoi firmasta sievoisen summan

Osapuolet eivät paljasta kauppasummaa, mutta Talouselämän arvion mukaan se nousee 230–350 miljoonaan euroon.

Suoratoistoa pelaamisen ohessa ja välissä


Matkalle edullisesti lentäen


Vastaa