Among Us saattaa olla alun perin julkaistu vuonna 2018, mutta se nousi suureen suosioon vuonna 2020, ja ansaitsee sen huomion. Innersloth on onnistunut tuomaan jännittävän moninpelin, joka muistuttaa perinteisiä pelejä kuten Mafia ja Werewolf, tietokoneille, mobiililaitteille ja pelikonsoleille. Olen viettänyt lukuisia hauskoja hetkiä murhaten, valehdellen ja etsien vihjeitä pelin viehättävässä tieteisfiktiomaailmassa, ja se saa minut miettimään, miksi tällaisen pelin suosioon nousu kesti niin kauan.
Vaikka pelissä on vielä joitakin teknisiä ongelmia, kuten Skeld-aluksen oikukkaat moottorit, se ei ole estänyt minua palaamasta pelin pariin yhä uudelleen ja uudelleen vapaa-ajallani.
Pelin perusidea
Among Us -pelin perusidea on niin yksinkertainen, että kuka tahansa voi oppia sen nopeasti: kahdeksan miehistön jäsentä juoksee pienehkössä, piirrosmaisessa avaruusaluksessa suorittaen yksinkertaisia minipelejä ja täyttäen yhteistä edistymispalkkia. Joukossa on kuitenkin kaksi piilotettua petturia, joiden tavoitteena on salaa murhata kaikki muut, kunnes heitä on yhtä paljon tai enemmän kuin miehistöä, ja siten voittaa peli.
Kuten monissa erinomaisissa moninpelissä, Among Us on erittäin vaikea hallita, koska se on kyse ihmisten huijaamisesta, ei tekoälyn pelaamisesta. Et voi edes turvautua samoja menestyksekkäitä strategioita liian usein, tai vastustajasi huomaavat sen. Joskus sinun on sekoitettava asioita ja ehkä toimittava jopa epäloogisesti pitääksesi heidät arvailuissa.
Strategia ja taktiikka
Among Us ei ole vain onnenpeli; se vaatii taitoa, strategiaa ja taktikkaa. On tärkeää osata lukea muita pelaajia ja ymmärtää, milloin on oikea aika tehdä liike.
Strategian ja taktiikan merkitys korostuu erityisesti, kun pelissä on kokeneita pelaajia. Silloin pelkkä onni ei riitä, vaan on osattava manipuloida, valehdella ja tehdä yllättäviä liikkeitä.
Yhteenveto
Among Us on yksinkertainen mutta koukuttava peli, joka tarjoaa jännitystä ja haastaa pelaajat eri tavoin. Vaikka pelissä on vielä joitakin teknisiä ongelmia, se ei ole estänyt sen suosiota. Se on erinomainen esimerkki siitä, kuinka yksinkertainen idea voi muuttua monimutkaiseksi ja koukuttavaksi kokemukseksi.
Taide ja grafiikka: Kevytmielinen ja intuitiivinen
Among Us -pelin taide on kevytmielistä ja humoristista, mikä on tehokasta useasta syystä. Pelissä liikkuu pulleita, omalaatuisia astronautteja, jotka kompastelevat moottoritiloissa ja reaktorikansilla, jotka näyttävät siltä kuin olisin piirtänyt ne kouluaikojeni muistiinpanojen marginaaleihin. Tämä pitää pelin tunnelman kevyenä, mikä on tärkeää pelissä, jossa valehtelet ystävillesi kierroksesta toiseen.
On vaikea ottaa henkilökohtaisesti sitä, että sinut yllätetään ja tapetaan kesken tehtävän viidennen kerran, kun animaatio kuolemastasi saa sinut nauramaan. Taide ja grafiikka tekevät myös erilaisten laitteiden ja härpäkkeiden kanssa toimimisesta intuitiivista ja nautittavaa. Pystyin hyppäämään suoraan ensimmäiseen otteluuni ja saamaan kohtuullisen käsityksen siitä, mitä oli meneillään, ilman suurempaa avun tarvetta.
Tehtävät ja jännityksen luominen
Miehistön kiireesti suorittamat tehtävät tarjoavat hyvän valikoiman pieniä minipelejä, jotka vaihtelevat yksinkertaisista labyrinteistä värikkäiden johtojen yhdistämiseen. Useimmat niistä testaavat muistia tai silmän ja käden koordinaatiota tavalla, joka vaatii sinua pysymään rauhallisena. Tämä voi olla haastavaa, kun tiedät, että aluksella on murhaajia.
Se, että useimmat minipelit peittävät merkittävän osan näytöstäsi, on erittäin tehokas tapa luoda jännitystä. Jopa sellaiset tehtävät kuin ”Download”, jossa sinun täytyy vain istua ja katsella edistymispalkin täyttymistä, saavat minut ajattelemaan: ”Tule jo… tule joon!” Mikä tahansa liike näytön reunoilla voi tarkoittaa lähestyvää kuolemaa, ja tiedät, että taitavat petturit käyttävät näitä sokeita pisteitä hyväkseen.
Pettureiden peli: Monipuolista taitoa ja psykologista sodankäyntiä
Pelaaminen petturina on ehdottomasti hauskinta minulle, ja se vaatii monenlaisia taitoja onnistuakseen. Uhrien eristäminen niin, ettei kukaan näe rikosta, on helpoin tapa selvitä teosta, mutta jos sinut yllätetään vain yhden toisen henkilön toimesta, voit pelastaa itsesi syyttämällä heitä valehtelemalla pelin tekstichatissa tai ulkoisessa äänisovelluksessa, kuten Discordissa. Pettureilla on myös mahdollisuus käyttää hyvin sijoitettuja ilmanvaihtoaukkoja kartalla paetakseen paikalta, mutta sinun on oltava varovainen, ettei sinua nähdä kahdessa erillisessä huoneessa tavalla, joka paljastaa sinun käyttäneen oikotietä.
Mutta nautin myös toisella puolella olemisesta: miehistön jäsenenä se on jännittävä etsiväpeli, jossa yritetään pitää kirjaa siitä, missä kaikki ovat, kenen kanssa he olivat, ja löytää aukkoja heidän alibeihinsa jokaisessa kokouksessa tavalla, joka saa muut pelaajat äänestämään heidät ulos aluksesta.
Pelaajien lukeminen ja mielikuvitus
On erittäin tyydyttävää johtaa joko petturin tai miehistön tiimi voittoon, koska kuten pokerissa, pelaat enemmän muita pelaajia kuin mitään muuta. Jos pelaat usein samojen ihmisten kanssa, voit oppia tunnistamaan heidän eleensä. Jotkut ystävistäni pysyvät täysin hiljaa, jos he ovat pettureita, kun taas toiset alkavat huutaa ja yrittävät siirtää syytöksen jollekulle muulle heti, kun ensimmäinen ruumis löytyy.
On paljon henkistä jongleerausta, joka liittyy murhaajan paljastamiseen, koska sinun on muistettava, milloin ja missä näit jokaisen ja ihannetapauksessa kysyttävä oikeat kysymykset saadaksesi heidät kiinni valheesta ilman, että se on liian ilmeistä. Sitten sinun on esitettävä vakuuttava tapaus. Koska vaikka tiedät sataprosenttisesti, kuka petturi on, sillä ei ole väliä, ellet voi vakuuttaa muita äänestäjiä.
Mielen pelit ja strategiat
Jotkut suosikkikierroksistani petturina ovat olleet niitä, joissa olen voittanut julkisessa pelissä vaihtamalla nimeni joksikin huomaamattomaksi, kuten ”joey07”, ja esittämällä olevani nuori lapsi, joka ei oikein ymmärrä sääntöjä. Voin jopa tehdä suuren numeron siitä, että minulla on vaikeuksia liikkua aluksella tai en ymmärrä, miten miehistön tehtävät toimivat. Tietäen, miten esittää viattomuutta, jopa siihen pisteeseen, että itse uskot olevasi viaton, on hieno taito. Mutta se on niin yleinen strategia, että jos liioittelet, kokeneet pelaajat huomaavat sen. Joten joskus minulla on kaksi peite-identiteettiä: yksi, joka on aivan liian ilmeinen, ja toinen, jonka haluan vastustajieni selvittävän ja luulevan, että se on viimeinen kerros. Mutta se ei ole. Mielen pelit voivat olla todella syviä, ja ne ovat suosikkiosani Among Us -pelissä.
Suositellut strategiat petturille
- Uhrien eristäminen
- Valehtelu ja syyttäminen
- Ilmanvaihtoaukkojen käyttö
- Pelaajien ”tells” tunnistaminen
- Monikerroksiset peite-identiteetit
Suosikkikierrokset ja kartan tasapaino
Jotkut suosikkikierroksistani petturina ovat tulleet siitä, että olen esittänyt olevani nuori lapsi, joka ei ymmärrä pelin sääntöjä. Tämä toimii osittain niin hyvin, koska oletuskartta, avaruusalus nimeltä The Skeld, on erittäin hyvin tasapainotettu. Siinä on älykäs, ympyränmuotoinen pohjapiirros, sekoitus pullonkauloja ja avoimia tiloja, sekä juuri sopivasti tilaa pettureille liikkua huomaamattomasti, jos et ole varuillasi oikealla hetkellä.
Muut kaksi karttaa, Mira HQ ja Polus, ovat hieman liian pirstoutuneita ja laajalle levittäytyneitä, mikä voi antaa pettureille suuren edun. Tämä ei ole ollut minulle suuri ongelma, koska pelin laaja valikoima asetusvaihtoehtoja antaa sinun säätää asioita joko miehistön tai pettureiden eduksi käyttämällä vaihtoehtoja kuten anonyymi äänestys ja jonkun roolin vahvistaminen, kun heidät on heitetty ulos. Tämä tarjoaa myös joustavan vaikeustason, kun pelataan ryhmässä, jossa on enemmän tai vähemmän kokeneita tappajia.
Tekniset ongelmat ja parannusehdotukset
Vaikka Among Us on erittäin viihdyttävä peli, siinä on edelleen joitakin teknisiä ongelmia. Ottelun löytäminen voi olla turhauttavaa, koska vanhanaikainen selain näyttää vain rajallisen määrän pelihuoneita kerrallaan. Voi olla hankalaa löytää pelejä, jotka eivät ole jo täynnä tai ovat kaukana siitä. Lisäksi pelissä ei ole mekanismia, joka rankaisisi pelaajia, jotka rage-quittaavat, kun he eivät pääse pelaamaan petturina tai jäävät kiinni murhasta. Tämä voi johtaa kierrosten ennenaikaisiin, epätyydyttäviin loppuihin.
Pikapelinappulan lisääminen ja jonkinlainen keino estää rage-quittaajia, kuten aikarajoitus ennen seuraavaan otteluun liittymistä, jos on liian usein lopettanut pelin kesken, olisivat molemmat tervetulleita parannuksia. Puhumattakaan sisäänrakennetusta äänichat-tuesta.
Loppuarvio
Among Us lunastaa suurimmaksi osaksi sen luoman hypen, joka syntyi sen viivästyneestä suosion räjähdyksestä. Se on tyyliin intensiivistä, virkistävää moninpelikokemusta, joka ei yksinkertaisesti ole saanut digitaalista jalansijaa ennen äskettäin. Sen ansaittu suosio kertoo siitä, kuinka koukuttavaa ystävien murhaaminen ja pettäminen voi olla, sekä Innerslothin viehättävästä taiteesta, lähestyttävyydestä ja älykkäästä minipelisuunnittelusta. En epäile, että tämä on viimeinen peli lajissaan, joka tekee vaikutuksen, koska näemme jo sen vaikutuksen jopa megapeleissä kuten Fortnite. Mutta se on genren läpimurtohitti, ja se on erinomainen ensivaikutelma.