Shadow Gambit: The Cursed Crew

Pirates of the Caribbean: Mustan helmen kirous on ideaali kesäelokuva. Vaikka franchisen myöhemmät osat keskittyivät lähinnä sarjan tähteen, kapteeni Jack Sparrowiin, ensimmäinen elokuva oli nopealiikkeinen, kevyesti pelottava seikkailu. Varjon juoni: Kirouksen miehistö lainaa tämän elokuvan kepeää, kummitusmaista slapstick-huumoria ja yhdistää sen erinomaisesti suunniteltuun hiiviskely-strategiakampanjaan. Lopputuloksena on yksi vuoden suosikkipeleistäni.

Mysteerinen alus ja henkilöhahmot
Varjon juoni keskittyy Red Marleyhin, elävään, puhuvaan aavelaivaan, jonka kuolleista miehistöstä on tullut Burning Maidenin inkvisition uhreja. Pelaat pääasiassa Afiana, joka herättää kirouksen alaiset toverinsa henkiin yksi kerrallaan ja kerää tietoa Red Marleyn kapteeni Mordechaisin piilotetusta aarteesta, joka on huomiota herättävän poissa. Mordechaisin aarteen etsiminen on kiehtova juonenkoukku, joka tasapainottaa hyvin hahmojen usein eksoottisia sivujuonia.

Hahmojen erityispiirteet

Ominaispiirteet ja roolit
Miehistö on kuvattu erittäin yksityiskohtaisesti, ja jokaisella on ainutlaatuiset visuaaliset piirteet ja taustat, jotka tekevät jokaisen tiimin jäsenen löytämisestä iloisen kokemuksen. Afia nähdään pysyvästi aaveen miekka rinnassaan, jota hän käyttää vihollisten eliminoimiseen. Suleidy näyttää siltä, kuin hänet olisi osittain niellyt kasvillisuus. Pinkus on hienostunut nuorimies jauhoisessa peruukissa, kun taas Quintin, rahastonhoitaja, kantaa omaa kultaisen pääkalloaan mukanaan. Kuolleista hahmoista huolimatta persoonat ovat täynnä elämää ja luonnetta.

Työjärjestys laivalla
Jokaisella miehistön jäsenellä on oma tehtävänsä, joka sopii aluksen hierarkiaan. Pinkus on perämies, mikä tekee hänen teeskentelevästä persoonallisuudestaan osan hänen elämäänsä ennen kuolemaansa. Hra Mercury, laivanrakentaja, on käytännössä osa itse laivaa, jossa ankkuri on kiinnitetty hänen ruumiiseensa. Afia, päähenkilö, on nimetty navigaattoriksi, joka määrittelee minne Red Marley menee. Hän ei kuitenkaan ole kapteeni – Marleyllä on oma asialistansa, omat mielipiteensä ja uskollisuus entiselle kapteenilleen, Mordechaille, on tärkeä juonen ajuri.

Tehtävät ja strategia

Hiiviskely ja valinnanvapaus
Kun olet valinnut saaren ja kolmihenkisen merirosvojoukkueesi, valitset maihinnousualueen ja aloitat Inquisitionin hyvin vartioitujen leirien tutkimisen. Tehtävät keskittyvät pääasiassa hiiviskelyyn ja strategiaan, ja vartijan huomatessa sinut on helppo tulla ylivoimaiseksi. Useimmissa tehtävissä on tarkoitus tunkeutua johonkin paikkaan tappamalla tai häiritsemällä vartijoita tai eliminoimalla erityinen kohde.

Hahmojen kyvyt tehtävissä
Osa hahmojen viehätyksestä tulee siitä, että heidän erityispiirteensä ja laivatoimensa korostuvat itse tehtävissä, joissa heidän voimansa ovat hyvin erilaisia. Yleensä saatat tarvita pensasta piilottaa ruumis, mutta jos olet tuonut Suleidyn mukanasi, hän voi yksinkertaisesti heittää siemenen, joka kasvaa pensaaksi missä tahansa haluat. Yksi kohde saattaa olla kaukana suuren vihollismäärän takana, mutta jos olet tuonut mukanasi Teresan, hän voi poistaa heidät yhdellä hyvin tähdätyllä varsijousilaukauksella.

Pelin tallennusmekaniikat ja monimuotoisuus

Tallennus ja ”muistot”
Tulet huomaamaan, että peliä joudutaan lataamaan uudelleen usein. Se johtuu siitä, että usein tehtävät tallennustilat ovat Varjon juonen ydinmekaniikka. Peli kannustaa sinua nopeasti painamaan yhtä nappia luomaan ”muisto”, ja Marley soittaa jopa silloin tällöin kelloa muistuttaakseen sinua tallentamasta, jos et ole tehnyt niin hetkeen.

Hahmojen liikkuvuus
Hahmojen persoonallisuuksien ja voimien lisäksi jokainen miehistön jäsen on rakennettu hieman eri tavalla liikkumista varten. Jotkut saattavat olla taitavampia uimareita, jotka voivat kiertää saaren toiselle puolelle, kun taas toiset voivat kiivetä köynnöksiä. Joustavuus ja valinnanvapaus tekevät siitä yhden harvoista hiiviskelypeleistä, jossa tunnet itsesi tosiasiallisesti ketteräksi ja kauhistuttavaksi.

Parhaat ominaisuudet

  1. Erinomainen hahmojen suunnittelu ja persoonallisuus
  2. Taitava yhdistelmä hiiviskelyä ja strategiaa
  3. Kiehtova juoni ja maailman rakennus
  4. Monipuoliset ja erityiset kyvyt
  5. Joustava pelimekaniikka ja monipuolinen tallennus

Yhteenveto

Vahvuudet ja heikkoudet
Varjon juoni: Kirouksen miehistö on oiva esimerkki siitä, miten yhdistellä eri genrejä tehokkaasti ja luoda kiehtova maailma. Se ottaa paljon hyviä ideoita ja onnistuu tasapainottamaan ne siten, että pelikokemus pysyy jännittävänä ja monipuolisena. Tämä peli ei ole täydellinen, ja joissakin osissa huomaat, että pelin kehittäjät olisivat voineet keskittyä enemmän pelattavuuden hienosäätöön. Kuitenkin kokonaisuutena, se on ihastuttava paketti, joka kestää vertailun suurimpiin nimiin markkinoilla.

Suositus
Jos etsit jotain uutta ja erilaista, mikä yhdistää hiiviskelyn, strategian ja seikkailun kiehtovalla tavalla, Varjon juoni: Kirouksen miehistö on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen. Sen avoin maailma, mielenkiintoiset hahmot ja tiivistunnelmainen juoni tekevät siitä erinomaisen valinnan monenlaisille pelaajille.


Artikkeliaiheita samasta aihepiiristä

  1. Varjon juoni: Hiiviskelypelien evoluutio ja tulevaisuus
  2. 10 suosituinta avoimen maailman hiiviskelypeliä: Mikä tekee niistä niin koukuttavia?

Suoratoistoa pelaamisen ohessa ja välissä


Matkalle edullisesti lentäen


Vastaa