Warhammer 40 000 Boltgun

Boltgun on ehkä yksi Warhammer 40,000 -universumin tunnetuimmista aseista, mutta vasta nyt videopeli on onnistunut vangitsemaan sen musertavan vaikutuksen oikein. Avaruusmerijalkaväen Bolter, kuten sitä yleisesti kutsutaan, ei ole konekiväärin vastine, jollaisena se on usein esitetty muissa peleissä. Tämä tehokas tuliasema on käytännössä nopeatulinen raketinheitin, joka pystyy tunkeutumaan lähes mihin tahansa panssariin ja räjäyttämään Imperiumin viholliset sisältäpäin. Auroch Digitalin kehittämä Warhammer 40,000: Boltgun on tehty niin, että tämän nimikkoseikkailun aseen käyttö on äärimmäisen hauskaa, kun riehut ja revit tieltäsi kahdeksan tunnin ’90-luvun ensimmäisen persoonan ammuskelun ajan.

Klassisten retroammuskelupelien inspiraatio

Klassiset retroammuskelupelit kuten Unreal Tournament ja Quake ovat selvästi inspiroineet Boltgunin nopeatempoista ja frenetistä taistelua, mutta alkuperäinen Doom tuntuu olevan pääasiallinen inspiraation lähde. 2D-spritet yhdistettynä 3D-ympäristöihin, värikoodattu avainkorttien etsiminen ja ylitsepursuava väkivalta kaikki muistuttavat id Softwaren uraauurtavasta teoksesta. Boltgun on häpeilemättömästi Doom-klooni Warhammer-kuorilla, mutta Auroch on lisännyt peliin myös moderneja kosketuksia. Näitä ovat mm. huima määrä partikkeliefektejä ruudulla, erittäin yksityiskohtaiset aseet ja valtavat ympäristöt. Pelissä korostetaan myös vertikaalisuutta, ja hyppy- ja kiipeilyanimaatiot antavat mahdollisuuden liikkua tasanteiden ylä- ja alapuolella, aivan kuten vuoden 2016 Doom-uusversiossa.

Pelin heikkoudet

Valitettavasti nämä taisteluareenat tuovat esiin ongelman, jonka id Software ratkaisi jo vuoden 2016 Doomissa. Boltgunissa terveyspalkki ei palaudu ajan myötä, vaan jokainen taso on täynnä terveys- ja panssaripick-upseja, joita pelaajan on haalittava tarpeen tullen. Tämä on pelin tyylille tyypillistä, mutta se pakottaa pelaajan etsimään parannusesineitä ja ammuksia, mikä voi viedä pois taistelun tiimellyksestä. Doomissa tämä ongelma ratkaistiin Glory Kills- ja Chainsaw-ominaisuuksilla, ja ymmärrän, miksi Auroch Digital päätti olla kopioimatta tätä suoraan, mutta vanhan koulukunnan vaihtoehto on luonteeltaan vanhentunut ja heikentää pelikokemusta. Osa tasoista on myös hyvin samankaltaisia, mikä tekee helpoksi eksyä, koska niin monet käytävät näyttävät melkein identtisiltä. Kartan puuttuminen vain pahentaa tätä ongelmaa.

Huolimatta puutteista, erittäin viihdyttävä peli

Huolimatta näistä puutteista, Warhammer 40,000: Boltgun on äärimmäisen hauska peli, joka tartuttaa pelaajaan kunnioituksen sekä klassisia ’90-luvun ammuntapelejä että laajempaa Warhammer-universumia kohtaan. Koko asearsenaali on ilo käyttää, ja pelin yksinkertainen pelilooppi pysyy raikkaana uusien aseiden ja vihollistyyppien ansiosta. Peli ei yritä mullistaa genreä, ja se on aivan ok. Se on sellainen peli, joka palkkaa innokkaan Warhammer-fanin Rahul Kohlin (Gears of War 5, Midnight Mass) ääninäyttelemään päähenkilöään, vain tehdäkseen hänestä erittäin helpon ohittaa, ellei satu löytämään ”Taunt”-nappia. Tämän napin painalluksesta ei ole pelillistä etua, mutta Kohlin nautinnollinen ääninäyttely lähes yksinään tekee pelistä ostamisen arvoisen.

Arvioinnin yhteenveto

  • Plussat:
    • Ikoninen Boltgun-ase
    • Retropeleistä inspiraatiota
    • Monipuoliset aseet ja viholliset
    • Modernit graafiset yksityiskohdat
  • Miinukset:
    • Terveyspalkin palautumisen puute
    • Toistuvat tasot ja käytävät
    • Kartan puute

Suoratoistoa pelaamisen ohessa ja välissä


Matkalle edullisesti lentäen


Vastaa